200 000 eddig ismeretlen vírust találtak az óceánokban

2019.04.26. · tudomány

Tízezrével azonosított eddig teljesen ismeretlen vírusokat a Tara Oceans projektben résztvevő nemzetközi kutatócsoport, amely a Cell folyóiratban tette közzé eredményeit április 25-én. A kutatók hajója, a Tara folyamatosan járja a világ óceánjait, és ehhez a kutatáshoz összesen 43 helyszínen gyűjtött mintákat, felszínieket és mélyvízieket is, az Északi-sark környékén – innen származik az újonnan azonosított vírusok 40 százaléka.

Egy 2015-ös projekt során egy kutatócsoport 5 500, egy évvel később ugyanők 15 000 vírust azonosítottak az óceánokban, a mostani projekt azonban csaknem 200 000, egészen pontosan 195 728 eddig ismeretlen víruspopulációt talált, ami több mint tízszerese a korábban ismert populációk számának.

photo_camera Néhány az újonnan azonosított vírusok közül

A felfedezés elsősorban azoknak az újfajta számítógépes algoritmusoknak köszönhető, amelyek segítségével a korábbinál sokkal könnyebben össze lehet állítani a DNS-darabkákból a vírusok genomját, mondta a Quantának Ann Gregory, a Leuveni Katolikus Egyetem mikroorganizmusokkal foglalkozó ökológusa, a Cellben megjelent tanulmány egyik szerzője.

Ha a DNS 95 százaléka egyezik, az már külön populáció

A vírusok faját viszonylag nehéz meghatározni, hiszen nem szexuális úton szaporodnak, DNS-üket pedig gyakorta cserélik egymással vagy a gazdaorganizmusokkal. A kutatók aszerint sorolták külön populációkba a vízmintákban fellelt vírusokat, hogy melyiken belül tapasztaltak nagyobb génáramlást ahhoz képest, ami az egyéb víruscsoportok között végbemegy. Végül azokat a vírusokat sorolták egy populációhoz, amelyek DNS-ének legalább 95 százaléka megegyezett.

Ezzel a módszerrel azonosították a csaknem 200 000 új populációt, amelyeknek 90 százaléka nem sorolható be rendszertanilag, vagyis teljesen új a tudomány számára.

A kutatók szerint az eredmények megfelelnek annak a paradigmának, miszerint a biológiai diverzitás az Egyenlítő környékén a legmagasabb, a pólusok környékén pedig viszonylag alacsony; ennek ellenére meglepte őket, hogy milyen változatos élőlényekre bukkantak az Északi-sark környékén. Mindez különösen azért érdekes, mert a klímaváltozás miatt a sarki vizek a leggyorsabban változó területek a Földön.