A csillagok hangja fizikai tulajdonságaikról is árulkodik

2019.04.29. · tudomány

A csillagok szerkezete és hanghullámokká is transzformálható rezgése közötti összefüggések vizsgálatáról számol be a Phys.org.

„Ahogy egy cselló hangját meghatározza anyaga, mérete és formája, úgy egy csillag rezgése is függ az összetételétől és méretétől” – idézi a lap Jacqueline Goldsteint, a Wisconsin–Madison Egyetem csillagászati tanszékének doktoranduszát, az ott zajló csillaghang-szimulációs kutatás egyik vezetőjét.

Az egyetemen fejlesztett GYRE nevű számítógépes eljárás az emberi fül számára is hallható hangok formájában jeleníti meg az égitestek által kibocsátott elektromágneses sugárzást. A fejlesztés kompatibilis az asztrofizikusok által előszeretettel használt, szabad hozzáférésű csillagszimulátorral, amely segítségével anyagösszetétel, méret, életkor, fajta és még számtalan paraméter alapján modellezhetőek a különféle csillagok.

Íme a Nap hangszimulációjának eredménye:

Goldstein szerint a rádióteleszkópok és űrtávcsövek adataiból átalakított hangminták a Föld belsejében zajló szeizmikus hullámokhoz hasonlóan árulkodnak a csillagok felszíne alatt zajló folyamatokról.

A hangok ugyanakkor az egyes csillagok bolygórendszereit is segíthetnek felderíteni, kiderítve, hogy a megfigyelt csillag fényességváltozását az előtte elhaladó bolygó vagy a belsejében zajló folyamatok okozzák-e. Az egyetem munkacsoportja szorosan együtt dolgozik az amerikai űrhivatal, a NASA által egy évvel ezelőtt munkába állított, mintegy 200 ezer csillag körül exobolygókat kereső TESS űrteleszkóp gárdájával.