Ezzel az online kalkulátorral leellenőrizheted, mennyi műanyaggal terheled a Földet évente

A globális műanyagválságról a Qubit is gyakran beszámol, a kulcsadatokat pedig már szinte mindenki ismeri: az utóbbi 60 év alatt a 200-szorosára nőtt a Föld műanyagtermelése; évente 9 millió tonna műanyag ömlik az óceánokba; 2050-re több műanyag lesz a világon, mint hal; és a többi.

Az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában körülbelül 100 kilogrammnyi műanyagot használ fel egy ember egy év alatt, míg Ázsiában ez 20 kilogramm körül van – ezeknek nagy része csomagolóanyag, egyszer használatos műanyag formájában.

Az Omni Calculator nevű, igen, online kalkulátorok gyártásával foglalkozó startup áprilisban elkészítette a személyes műanyaglábnyomot (plastic footprint) mérő kalkulátort, amellyel olyan egyszerű háztartási eszközök, gyakran használt termékek megadásával lehet kiszámítani az éves hozzájárulásunkat a műanyagválsághoz, mint a zacskó, a tusfürdős flakon, a fogkrémes tubus vagy a műanyag bútorok.

Az oldal készítői hangsúlyozzák, hogy csak a legalapvetőbb termékeket tüntették fel a kalkulátorban, de valószínűleg még így is elég magas értéket kaphatnak azok, akik kiszámolják a műanyaglábnyomukat, a végső szám pedig ennél csak magasabb lehet.

Műanyaglábnyom-kalkulátor

„Legközelebb, amikor a szupermarketben jársz, nézz bele a bevásárlókocsiba, és ellenőrizd, mennyi minden van műanyagba csomagolva. A fele? A kétharmada? Majdnem az összes? Ezt mind beleszámítottad, amikor először használtad a kalkulátort? Úgy gondolom, a hulladék kezelésén való javítás és a óriási műanyagkereslet csökkentése kritikus pontja a műanyagszennyezés elleni küzdelemnek” – mondta az IFLScience-nek a kalkulátor készítője, Hanna Pamula .

Kapcsolódó cikkek a Qubiten:

Magyarország a legszerényebb kannabiszfogyasztó Európában, elterelésben viszont nagyok vagyunk

Európában a magyar fiatalok szívják a legkevesebb füvet, intravénásan pedig már szinte csak dizájnerdrogokat tolnak. A kokain csúcsra ért Európában, a kábítószer-terjesztő hálózatok innoválnak és „uberizálódnak”, de a vegyipar is odateszi magát: minden héten új dizájnerdrog születik – derül ki a friss európai drogjelentésből.