Új fővárost alapítana Bangkok helyett a thaiföldi miniszterelnök

A TomTom közlekedési világindex szerint Bangkok a nyolcadik legzsúfoltabb város a világon. 

Az elővárosaival együtt közel 17 millió ember lakhelyéül szolgáló thaiföldi fővárosban annyira tarthatatlanná váltak a mindennapok, hogy a brit Guardian beszámolója szerint Prajut Csan-o-csa, az ország miniszterelnöke felvetette a kormányzati intézmények elköltöztetésének lehetőségét, ezzel is csökkentve a forgalmat Bangkokban. 

Az új kormányzati központot a jelenlegi közigazgatási határokon kívül telepíteni tervező miniszterelnök az indonéz példát követve javasolta az elköltözést. 

Bangkoki közlekedési dugóFotó: Pattarapong Chatpattarasill/Bangkok Post

Joko Widodo indonéz államfő augusztus végén jelentette be, hogy új fővárost alapítanak Borneó szigetének keleti részén, mivel a jelenlegi központként szolgáló Jakarta a Jáva-tenger határolta mocsaras területen fekszik, folyamatosan süllyed, és  áradásoknak is ki van téve. Az indonéz főváros szélsőségesen gyors növekedése ezért rengeteg környezeti, gazdasági és biztonsági problémához vezetett. Az új indonéz főváros létrehozása 34 milliárd dollárnyi összeget emészthet fel, és nagyjából tíz évet vehet igénybe. 

Bangkok ugyan szerencsésebb földrajzi adottságú, mint Indonézia jelenlegi fővárosa, ennek ellenére a zsúfoltsága nem először veti fel a költözés ötletét. A Guardian szerint az ország korábbi miniszterelnöke is megfogalmazta már azt a szándékot, hogy alapítsanak új fővárost a Bangkoktól mintegy 100 kilométernyire található Nakhon Nayokban. A mostani elképzelések szerint viszont a kormányhivatalokat és a közigazgatás központját az agrárvárosként számon tartott, 700 ezer lakosú Chachoengsaóba helyeznék át. 

A brit lap forrásai szerint nem lesz egyszerű a művelet, főleg a Bangkokban működő pénzügyi intézmények és nemzetközi vállalatközpontok áttelepítése ütközhet nehézségekbe. 

Kapcsolódó korábbi cikkeink:

Fűt-fát ígért a kampányban, de valóban környezetbarátabb és zöldebb lesz Budapest Karácsony Gergely alatt?

Még hivatalba sem lépett Budapest új főpolgármestere, legfontosabb kampányígéretei közül már kettő is veszélybe került. Úgy tűnik, a dugódíjat nem lesz olyan egyszerű bevezetni, mint elsőre tűnt, a Liget projekt építkezéseinek leállítása pedig elvben jól hangzott ugyan, de a gyakorlatban kivitelezhetetlennek bizonyulhat. Mit ígért Karácsony a kampányban, és mit sikerül vajon betartani?

A klímakatasztrófa is egy biznisz, ami tökéletesen illeszkedik a kapitalizmus logikájába

Azzal, hogy az éghajlatváltozás kiváltóiként az államközi testületek és a média is következetesen az emberiség egészére mutogat, nemcsak a valódi felelősök ússzák meg, hanem a hatékony óvintézkedések is elmaradnak. Minél súlyosabb a klímaválság, annál inkább megéri a klímakatasztrófába befektetni – állítják magyar és külföldi ökofilozófusok.