A valaha volt leghosszabb űrsétán sikerült megreparálni a kozmikus részecskedetektort

2020.01.27. · tudomány

6 óra 16 perces, rekord időtartamú űrsétával január 25-én fejezte be a Nemzetközi Űrállomás, az ISS legénysége azt a műveletsorozatot, amely során újra működőképes állapotba hozták a 2011-ben beüzemelt és mindössze 3 éves szolgálatra tervezett Alfa Mágneses Spektrométer (Alpha Magnetic Spectrometer, AMS) nevű kozmikus részecskedetektort – jelentette be az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA.

A kozmikus sugárzás, a rejtélyes sötét anyag és az antianyag kutatásához évente több mint 17 milliárd részecske detektálásával hozzá járuló berendezést 20 speciális eszközzel javította meg és helyezte üzembe Andrew Morgan, a NASA, és Luca Parmitano, az európiai űrügynökség, az ESA asztronautája.

Az AMS javítását 2019. november 15-én kezdték el az űrhajósok, hogy aztán november 22-én és december 2-án folytatva szombatra befejezzék a feladatot. A negyedik űrséta kis híján balul sikerült, mert Morga és Parmatino a világűrbe lépés előkészületei közben azt észlelték, hogy szökik a levegő a légzsilip belső ajtajánál. Kiderült, hogy az egyik szerszámos táska pántja szorult be a nyílásba.

Luca Parmitano szerel
photo_camera Luca Parmitano szerel Fotó: NASA

A NASA a műveletsorozat komplexitását a Hubble-űrtávcső 2009-es utolsó helyszíni nagyjavításáéhoz hasonlította. Ha minden sikerült, akkor az AMS várhatóan már az űrállomás teljes, a jelenlegi elképzelések szerint 2024-ig tartó küldetésének végéig működőképes lesz.

Andrew Morgan az űrséta végén 2020. január 25-én
photo_camera Andrew Morgan az űrséta végén 2020. január 25-én Fotó: NASA

Az ISS 61. számú, négyfős személyzetének tagjai idén már jártak az űrállomás külső részén. Az emberes űrrepülés történetének első, csak nők által végrehajtott tavaly októberi űrsétája után az amerikai Christina Koch és Jessica Meir január 15-én folytatta az energiaellátó rendszer akkumulátorainak cseréjét. A 61. személyzet mindezekkel együtt összesen 9 űrsétát hajtott végre, többet, mint az ISS-en eddig bármelyik csapat.