Egy tengeralattjáró beleütközött a Titanic roncsába, és ezt tavaly nyár óta titkolták

2020.02.02. · tudomány

Az 1912-ben elsüllyedt RMS Titanic óceánjáró roncsaira 1985-ben bukkant rá egy amerikai katonai misszió, és bár eleinte több kincsvadász nekivágott az Atlanti-óceán mélyének az egyben maradt műemlékek megszerzésének reményében, sokáig nem közelítették meg hivatalosan a roncsokat. A legutóbbi ismert expedíció 2004-ben járt a Titanicnál, de most egy virginiai bíróság dokumentumaiból kiderült, hogy 2019 nyarán többször lemerültek a roncsokhoz, sőt egy alkalommal bele is ütközött egy tengeralattjáró.

A világ legmélyebbre merülni képes járműve, a 35 millió dolláros Triton DSV Limiting Factor a luxusexpedíciókat szervező EYOS Expeditions jelentése szerint 2019. július 29. és augusztus 4. közötti merülései során „heves és rendkívül kiszámíthatatlan áramlatokkal” szembesült, ezért többször a tengerfenéknek csapódott, egy alkalommal pedig a Titanic roncsába is beleütközött. A tengeralattjáró nem szenvedett jelentős sérülést, de arról nincs információ, hogy a roncs tovább károsodott-e.

„Egyszer érintkeztünk a Titanickal, amikor megközelítettük a jobb oldali hajótestjéből kiálló részt. Ezután észleltük a tengeralattjáró oldalán a vörös rozsdafoltokat” – mondta az expedíciót vezető Rob McCallum a Telegraph-nek.

A Triton DSV Limiting Factor mélymerülésre képes tengeralattjáró
photo_camera A Triton DSV Limiting Factor mélymerülésre képes tengeralattjáró Forrás: Wikimedia Commons

Az atlantai székhelyű RMS Titanic Inc. (RMST) nevű cég, amely a hajóroncsban található leletek kiemelésének exkluzív jogaival rendelkezik, kedden azt követelte, hogy az EYOS azonnal adja át a balesetről készült videofelvételeket. A cég képviselői szerint aggályos, hogy sem az EYOS, sem a terület védelméért felelős Nemzeti Óceán- és Légkörkutatási Hivatal (NOAA) – amelynek egy megfigyelője is részt vett az expedíción – nem tájékoztatta őket az esetről öt hónapon keresztül.

Az NOAA szóvivője azonban visszautasította a vádat, miszerint a kormányügynökség titkolta volna a balesetet az RMST elől, és azt állítja, hogy az RMST megfigyelője is részt vett az expedíción, aki valószínűleg elfelejtette jelenteni az esetet. A cég azonban a bíróságon benyújtott iratokban jelezte, hogy saját megfigyelője egy titoktartási szerződés miatt nem számolhatott be az ütközésről.

Az NOAA és az RMST viszonyát tovább bonyolítja egy másik jogi csata, amelyben a cég azt szeretné elérni, hogy a hajótest felnyitásával hozzáférhessenek értékes leletekhez – eddig csak a hajóroncs környékén található romhalmazból lehetett kihalászni a Titanicról származó tárgyakat. Az NOAA azonban ellenzi, hogy a roncsot szándékosan tovább károsítsák.

Az RMS Titanic roncsa 2019 augusztusában az Atlanti-óceán fenekén, 3800 méter mélyen
photo_camera Az RMS Titanic roncsa 2019 augusztusában az Atlanti-óceán fenekén, 3800 méter mélyen Fotó: AFP PHOTO / Atlantic Productions

Az RMST többek között egy Marconi vezeték nélküli távírót szeretne megkaparintani a roncsból, amit a hajó hangszigetelt szobájában használtak, és 108 éve érintetlen. Ezzel a távíróval küldtek üzeneteket 1912. április 15-én, miután a hajó egy jéghegybe szaladt. „Jöjjenek azonnal. Hegynek ütköztünk” – ezzel az üzenettel kezdődött a segélykiáltások sora, amelyekből ez volt az utolsó: „gyorsan jöjjenek. A gépház már majdnem tele.”

A cég szerint a roncs állapotának romlásával a mennyezet egy éven belül leszakadhat, ami a készülék megsemmisüléséhez vezethet. Az ügyet február 20-án tárgyalja a bíróság.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten:

link Forrás
link Forrás