Az igazság ciki lett, a tudás meg vélemény

A válság vált az új normalitássá a Földön. Rettegünk a klímától, a háborútól, az inflációtól, a járványtól, bevándorlóktól és kivándorlóktól, kormánytól és ellenzéktől, merénylőktől és demokratikusan választott vezetőktől. És persze rettegünk az igazságtól és a tudástól is. A 2008-as gazdasági válság és a 2020-as covidválság a tudományba és a szakértőkbe vetett bizalmat, úgy tűnik, végképp erodálta. A tudomány nem demokratikus műfaj; művelői, bár sokkal többször van igazuk, mint a laikusoknak, nem tévedhetetlenek, ezeket a tévedéseket azonban a nagyközönség egyre nehezebben bocsájtja meg, miközben a kuruzslókat, csodatevőket gyakran ájult tisztelet övezi.

De maguk a tudósok is elbizonytalanodtak, és tudásukat konstrukciósnak, hipotetikusnak vagy egyenesen nem elég progresszívnek, azaz túl fehérnek tartják. És ha ez még nem lenne elég: a tudomány saját belső reprodukálhatósági válságától is nyög, az elmúlt években tanulmányok ezreit hívták vissza, és neves kutatók százairól derült ki, hogy kókler csalók.

Van-e kitörés ebből a spirálból? Létezik-e egyáltalán objektív igazság? A bizalomvesztés egyformán sújtja-e az összes tudományágat? Mi értelme van egy társadalomban a szellemi munkamegosztásnak? A tudomány elképesztő specializálódása miatt csökkent-e a közérthetősége? Miként hat az egyetemekre és a kutatókra a piacosodás? Hogyan változtatja meg a technológiai forradalom a tudás fogalmát? Csak a tudásunkat terjesztik ki a technológiai kütyük, vagy az elménket is? És vajon érdemes-e még helyesírást tanulnia a gyereknek 2024-ben?

Farkas Katalin filozófus, a CEU tanára, a Knowledge in crisis kutatási projekt egyik vezetője
photo_camera Farkas Katalin filozófus, a CEU tanára, a Knowledge in crisis kutatási projekt egyik vezetője Forrás: CEU

A Határtalan tudásban, a CEU és a Qubit közös podcastjának legújabb adásában Farkas Katalin filozófust, a CEU professzorát, a Knowledge in crisis című nemzetközi kutatási projekt egyik vezetőjét Fábri György, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar docense, a Határtalan tudás program tudománykommunikációs vezetője a tudás válságáról, a tudományban való bizalom megrendüléséről és a dübörgő technológiai forradalom idevágó hatásairól kérdezte.

Hallgasd alább:

Az epizód elérhető Spotify-on, Google Podcasts-on, Apple Podcasts-on, sőt RSS-ben és egyre több csatornán, iratkozz fel!

Hallgass bele ezekbe is:

link Forrás
link Forrás
link Forrás