Emberi sejtekből növesztettek sebészeti cérnát és kilökődésmentes bioszövetet francia kutatók

2020.02.07. · tudomány

Az emberszövetre magyarítható humán textil (human textile) néven tárgyalja az Acta Biomateriala című folyóiratban megjelent tanulmány azt az új anyagot, amelyet a Bordeaux-i Egyetemen működő bioterápiai intézet, az INSERM kutatói állítottak elő.

Az INSERM bioszövet-laboratóriumában első lépésben emberi bőrsejtekből egy extracelluláris mátrixnak (ECM) nevezett, javarészt a kollagén nevű fehérjéből álló térhálót szintetizáltak a kutatók. Olyat, mint amilyen az emberi szervezetben a szövetek vázát alkotja.

Második etapban ezt a térhálót alakították át egy cell-assembled matrix (sejt-összeszerelt háló), rövidítve CAM néven emlegetett anyaggá, amelyet a következő fázisban milliméteres vékonyságú szálakká hasogattak, majd kiszárítva tartósítottak. A rehidratált szálak aztán már a textiliparban használatos technológiával tetszés szerint formálhatók, ahogy az alábbi vázlatos folyamatábra is mutatja.

A human textile gyártási fázisai és felhasználásának módjai
photo_camera A humán textil gyártási fázisai és felhasználásának módjai Forrás: INSERM

A francia kutatók első tesztjében jól vizsgázott a biomatéria: a CAM-fonálból készült sebészcérnával megfoltozott egérseb nyom nélkül forrt össze.

A tanulmány szerzői szerint a humán textilből szinte bármilyen szövetpótló, illetve -regeneráló implantátum elkészíthető olyan beavatkozásokhoz is, amelyeknél fennáll a kilökődés veszélye – vagyis az, hogy az emberi immunrendszer megtámadja az általa idegennek detektált in-, illetve transzplantátumot.