A dinoszauruszok idején 23,5 óráig tartott egy nap, és 372 napból állt egy év

Nincsen jövőnk tudomány nélkül, nincsen Qubit nélkületek. Támogasd a munkánkat!

Egy puhatestű fosszíliájának elemzéséből belga paleontológusok arra következtetnek, hogy 70 millió évvel ezelőtt egy nap még csak 23,5 óráig tartott, egy évben pedig nem 365, hanem 372 nap lehetett. A Föld tehát gyorsabban forgott a saját tengelye körül, így többször kelhetett fel és térhetett nyugovóra a Nap, mialatt a a Föld egyszer megkerülte.

A kutatók, mint arról a Paleoceanography and Paleoclimatology szaklapban megjelent tanulmányukban beszámoltak, olyan, a földtörténeti kréta korból származó furcsa, 65 millió évvel ezelőtt kihalt kagylók héját vizsgálták, amelyeken a fákéhoz hasonló növekedési gyűrűk formájában jól nyomon követhető, hogyan növekedtek az állatok az életciklusuk alatt. A kagylók növekedési gyűrűiből nemcsak az eltelt évek számára,hanem arra is lehet következtetni, hány nap telt el egy-egy évben.

A kutatók szerint ráadásul nemcsak az állatok cirkadián ritmusára, így például a napok hosszára lehet következtetéseket levonni, hanem az égitestek közti gravitációs erőkre és azokból akár arra is, hogyan formálódott a Föld kísérője, a Hold, milyen hőmérsékletűek és összetételűek lehettek a tengerek, amelyekben az ősi kagylók éltek. A kagylóhéjak kémiai elemzése alapján például a belga kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a tengerek átlaghőmérséklete akár a 40 Celsius-fokot is elérhette, és télen sem csökkent 30 Celsius-fok alá.

Járvány, klímaváltozás, forradalmak – mindez csak három dermesztő arca annak a felbolydult világnak, ami ránk vár. Lesz még neki jó pár. Ha teheted, segítsd a munkánkat, mi megháláljuk a bizalmadat, és ebben a nagy zavarodottságban hitelesen, alaposan és közérthetően magyarázzuk el, hogy a legégetőbb kérdésekre milyen válaszokat adnak a sárgolyó legnagyobb elméi. Maradj velünk. Támogatom a Qubit szerkesztőségét!