Biolégkondival hűtötte az agyát a Tyrannosaurus rex

2019.09.06. · tudomány

A Tyrannosurusok koponyájának tetején található két nagy lyuk a hőcserét szolgálta, nem pedig az állkapocs izmainak tapadási helyei voltak – állítják a Missouri Egyetem kutatói az evolúcióbiológia és a paleontológia legújabb eredményeit közlő Anatomy Record folyóiratban megjelent tanulmányukban.

Hogy a lyukak belső légkondicionáló egységként funkcionálnak, arra egy floridai aligátorfarmon végzett hőkamerás vizsgálat vezette rá az amerikai paleontológusokat. Az állatokat természetes közegükben, de felülnézetből filmező kutatók a felvételek elemzése közben figyeltek fel arra, hogy a külső hőmérséklet változására sajátos módon változik meg a koponya hőképe.

A reggeli hűvösben a hőkamerák a környezetnél jóval melegebb pontokat észleltek a fejtetőn, a nappali hőségben viszont ezek a pontok sötétebbek – vagyis jóval hűvösebbek – lettek. A jelenség fejlett hőszabályozási mechanizmusra utalt. A kutatók ezután feltárták, hogy a vérerekkel dúsan átszőtt üregek kulcsszerepet játszanak az aligátorok testhőmérsékletének szabályozásában.

Mindez azért érdekes, mert a Tyrannosaurus rex maradványainak 3D-s rekonstrukciói szerint az őslények koponyáin ugyanilyen lyukak találhatók.

Egy T. rex koponyájának számítógépes grafikai rekonstrukciója
photo_camera Egy T. rex koponyájának számítógépes grafikai rekonstrukciója Fotó: LEONELLO CALVETTI/SCIENCE PHOTO/Science Photo Library

A paleontológusok korábban úgy véltek, hogy a dorsotemporal fenestra néven ismert anatómiai képletek az állkapocsmozgató izmok tapadási helyei. A Missouri Egyetem kutatóinak hipotézise szerint ahhoz, hogy ez igaz legyen, az izom- és ínkötegek 90 fokban törnének meg az állkapocs és a fejtető között. Az anatómiai nonszensz feltárása után vizsgálták meg az aligátorokat és így jöttek rá a lyukak valódi funkciójára.