Félre, Fortnite, vesszen a LoL: a sakk a Twitch új sztárja
Abban, hogy a videojátékozás sporttá válhatott (lásd: esport), nemcsak a nagy összdíjazású versenyek, vagy mondjuk a fiatalok igényeire minden korábbinál gyorsabban reagáló hardvergyártók kellettek, hanem az is, hogy létrejöjjenek olyan platformok, mint a Twitch, ahol olyan közvetítéseket lehet látni, mint a sporttévéken, vagy olyan elemzéseket nézegetni, mint akár egy focis Youtube-csatornán.
Az elmúlt hónapokban azonban egy olyan entitás kezdte befúrni magát a legtöbbet streamelt Twitch-játékok közé, amely ezerpárszáz évvel korábban jelent meg, mint az oldalon követhető összes többi játék: a sakk. Ez részben annak köszönhető, hogy a járvány miatt elmaradtak a sakktornák, így a sportág legnagyobb alakjai is az internetre költöztek, valamint hogy sikerült olyan közismert streamereket rávenni a sakkpartikra, akik zsákszámra hozták magukkal a követőket.
A Verge a StreamElements adatai alapján arról ír, hogy idén eddig minden hónapban szinte megduplázódott a sakkjátszmák nézésével töltött órák száma a Twitchen, májusban például már több mint 8 millió órányi sakkot fogyasztott a vizuálisan kimerítőbb játékokhoz szokott közönség.
A mozgalom mögött a legfiatalabb amerikai nagymester, az ötszörös országos sakkbajnok Hikaru Nakamura áll, aki olyan streamerek ellen állt ki a Chess.com által szervezett Pogchamps bajonkságban, mint a magyar származású kanadai Overwatch-király, Félix Lengyel (xQc); a Faze Clan Fortnine-csapatában játszó Nate Hill; a League of Legendsben jeleskedő boxbox, vagyis Albert Zheng; vagy épp az olyan Twitch-veteránok, mint Reckful és Lirik.
„[A sakk] most olyan nagy közönséget ér el, amilyenre már rég nem volt példa” – mondta Nakamura a Wirednek.
A Twitchen egyébként már a kezdetektől fogva megjelentek a sakkjátékosok, de a sportág először akkor kapott nagyobb figyelmet a platformon, amikor 2017-ben összeálltak a Chess.commal, és közös bajnokságokat szerveztek. Azóta visszafogott mértékben, de folyamatosan nő a sakk renoméja a streamerek körében, dea karantén alatti óriási ugrásra így sem számított senki. A StreamElements közleménye szerint ez megint csak azt bizonyítja, hogy az influenszerek képesek egy brand felé vezetni követőiket, még akkor is, ha egy ősrégi táblajátékról van szó.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: