Ész Ventura: Ne lökd a királyodat a parasztok elé!
Bolond hexamatt című feladványunkban az volt a kérdés, hogy a Gliński-féle hexasakkban hány lépés kell a legkevebosebb lépéses az úgynevezett bolondmatthoz. A válasz: leghamarabb a kezdő világos játékos tud mattod adni harmadik lépésében, igaz, csak akkor, ha a sötét nagyon sötét, és direkt a keze alá játszik.
A megoldást a fenti ábrán mutatjuk. A sötét király két lépésben kimegy a gyalogsora elé az X-szel jelölt pozícióba, a világos játékos pedig királynőjét ugyancsak két lépésben eljuttatja a Q-val jelölt pozícióba, ahonnan mattot tud adni, ha védi valami. Hogy a királynő védve legyen Q-ban, a világos játékos első vagy második lépésével meg kell védje a Q pontot. Erre két lehetősége is van, vagy gyaloggal, vagy futóval, ezeket a lehetőségeket mutatják a szaggatott piros vonalak az ábrán.
Világos első és második lépése mindkét megoldásban felcserélhető, így összesen négy darab három lépéses megoldás létezik, több nincs, és ennél kevesebb lépéssel nem is érhető el matt. Egy másik hexasakk-variánsban, a McCooey-féle hexasakkban ugyancsak a világos tud leghamarabb három lépésben mattolni, ott viszont 3117 különböző bolondmatt-variáció létezik, ahogy kiderült Boros Péter megoldásából – olvasónk a Jocly nevű Javascript-könyvtár segítségével generálta az állásokat.
Kapcsolódó cikk a Qubiten: