Több mint száz tintahalbébit küldött fel az űrbe a NASA

2021.06.23. · tudomány

Összesen 128 hawaii kurtafarkú tintahalbébit küldött fel június elején a NASA a Nemzetközi Űrállomásra, hogy tanulmányozhassák, hogyan hatnak a hosszú ideig tartó űrutazások az élő organizmusokra, például az emberi szervezetre, számolt be kedden az AP.

A Floridai Egyetemen nevelkedett apró állatokat a SpaceX utánpótlást szállító küldetésén röpítették fel az űrbe, és júliusban térnek majd vissza a Földre. A kutatók arra kíváncsiak, milyen változásokat indukál a tintahalak szervezetében az űrrepülés, és hosszú távon ennek megértésével hogyan segíthetik felkészíteni az emberi szervezetet a hosszú űrutazásokra.

A tintahal szimbiotikus viszonyt alakít ki a biolumineszcens, vagyis fénytermelő folyamatai szabályozásáért felelős baktériumokkal. Korábban kutatók kimutatták, hogy az alacsony gravitációjú közeg megzavarja az emberek és a mikrobáik szimbiózisát, és Jamie Foster, a Hawaii Egyetem professzora azt is megmutatta, hogy ez történik a tintahalakban is.

Űrutazó tintahalbébik
photo_camera Űrutazó tintahalbébik Fotó: JAMIE S. FOSTER/AFP

Jelenleg a kutató a NASA UMAMI (Understanding Microgravity on Animal-Microbe Interactions - A mikrogravitáció hatása állat-mikroba interakciókra) projektjének keretében azt vizsgálja, pontosan hogyan zajlik a folyamat. Megvizsgálja, mi történik akkor, ha a tintahalakkal szimbiózisban élő baktériumok az űrben is jelen vannak, és milyen következményekkel jár, ha eltűnnek a fejlábúak közeléből.

Ahogy az asztronauták egyre több időt töltenek az űrben, immunregulációs zavarok lépnek fel, immunrendszerük nem működik megfelelően, nem ismeri fel olyan könnyen a baktériumokat, és előfordul, hogy megbetegszenek – mondja Foster. Annak megértése, mi történik a tintahalakkal az űrben, segíthet kiiktatni az űrhajósok egészségügyi problémáit is. „Ha az emberek a Holdon vagy a Marson akarnak időt tölteni, meg kell oldani az egészségügyi gondokat, hogy biztonságban odaérhessenek” – tette hozzá.

Az apró, felnőve 7,6 centiméteres állatok nagy mennyiségben megtalálhatóak a Hawaii körüli vizekben. Habár az űrbe küldött tintahalak már Floridában nevelkedtek, szüleiket a Hawaii-szigetek körüli vizekben gyűjtötték.