Miért léteznek egypetéjű ikrek? Közelebb jutottak a nagy rejtély megoldásához

2021.10.01. · tudomány

Az egypetéjű ikrek úgy jönnek létre, hogy a megtermékenyített petesejt, azaz a zigóta egy ponton kettéosztódik, így két embrió jön létre azonos génállománnyal. Hogy ez miért történik, annak eddig nem tudták az okát, most azonban egy holland kutatócsoport úgy gondolja, megoldotta a rejtélyt. A Nature Communicationsben szeptember 28-án megjelent tanulmányukra alapozva talán könnyebb lesz kezelni azokat a veleszületett rendellenességeket is, amelyek nagyobb arányban sújtják az egypetéjű ikreket.

Eddig az volt a tudományos álláspont, hogy a zigóta osztódása teljesen véletlenszerű folyamat, az amszterdami Vrije Egyetem kutatói azonban találtak az egypetéjű ikrek DNS-ében egy közös jegyet.

A kutatók epigenetikai módosulásokat vizsgáltak ikrek DNS-ében, azaz olyan tényezőket, amelyek ki-be kapcsolgathatják a géneket anélkül, hogy megváltoztatnák a felépítésüket. Arra jutottak, hogy a világ különféle tájairól származó egypetéjű ikrek genomjában 834 ponton vannak közös jegyek. Ezeknek köszönhetően a tudósok akár 80 százalékos pontossággal képesek megjósolni, hogy egy személy önmagában áll, vagy van-e egypetéjű ikertestvére – még azoknál is, akiknek fogalmuk sincs róla, hogy még méhen belül elveszítettek egy ikertestvért, vagy születéskor elválasztották őket.

photo_camera Fotó: DUSTIN FRANZ/AFP

Az viszont még nem bizonyított, hogy az egypetéjű ikrek genomjában közös kémiai jellemzők valóban okai annak, hogy ikrekké fejlődtek, hiszen lehetséges, hogy azok csak következményei az osztódásnak. A holland kutatócsoport elméletét azonban hihető és működő teóriának tekintik, és a közös jegyek felfedezése sokakon segíthet.

Az emberi terhességek 12 százaléka kezdődik úgy, hogy kettő vagy több embrió fejlődik az anyaméhben, de csak 2 százalékuk jut el a kihordásig, és sokan nem is tudják meg, hogy ikrekkel voltak várandósok.

Nancy Segal, a Kalifornia Állami Egyetem fejlődéspszichológusa azt mondta a Science News-nak, hogy a holland eredmény rendkívül jelentős, mivel az egypetéjű ikreknél egy sor veleszületett rendellenességre, például a nyitott gerincre is hajlamosabbak. A tanulmány felveti a lehetőséget, hogy az ezzel a problémával születettek esetleg egy egypetéjű ikerpár életben maradt tagjai.