Nem hajlandó halasztani az 5G bevezetését a Verizon és az AT&T

A Qubit a szabad és tájékozott magyar nyilvánosságért dolgozik. Segítsd a munkánkat!

Nem hajlandóak tovább halasztani az 5G mobilhálózatok bevezetését az amerikai mobilszolgáltatók, hiába kéri ezt tőlük az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA). A két legnagyobb amerikai szolgáltató, a Verizon és az AT&T korábban már beleegyezett, hogy egy hónappal eltolják a szolgáltatás indítását, további késlekedést azonban nem tudnak vállalni. 

Az Airlines for America, az amerikai légicégeket tömörítő szervezet szerint a szolgáltatás bevezetése veszélybe sodorja a légibiztonságot, mert megzavarhatja a repülőgépek rádiós magasságmérő műszereit. A héten induló szolgáltatás 3700-3980 Mhz-es frekvenciát használ, a magasságmérők pedig 4200-4400 Mhz-en működnek, ezért a pilóták attól tartanak, hogy az adótornyok megzavarhatják a repülőgépek műszereit, méghozzá épp a repülés legkritikusabb szakaszában, leszállás közben.

Nincs bizonyíték, nincs halasztás 

Az FAA egy korábbi közleményében kiemelte, hogy egyelőre semmilyen bizonyíték nem támasztja alá, hogy az 5G bármilyen repülésbiztonsági kockázatot jelentene, de a január elején közzétett rendelkezések értelmében azokon a repülőtereken, ahol a közelben ilyen 5G-bázisállomás található, korlátozni fogják a magasságmérő műszerek használatát. 

Az FAA és Pete Buttigieg közlekedési miniszter végül szilveszterkor közös levélben fordult a mobilszolgáltatókhoz, amelyben további két hét haladékot kértek, míg a hatóság ki nem vizsgálja, hogy mekkora veszélyt jelenthet az 5G a repülésre, és meg nem határozza a biztonságos távolságot az adótornyok és a légikikötők között. 

A mobilcégek vasárnap válaszoltak: azt írták, hogy a kérés teljesítése súlyosan sértené a fékek és ellensúlyok rendszerét és a demokráciát, valamint az előfizetők érdekeit is, ezért nem tesznek eleget neki. A Verizon és az AT&T azt is kiemelte, hogy a kommunikáció fejlesztése legalább olyan fontos az ország gazdaságának és közbiztonságának szempontjából, mint a légiközlekedés. Annyit azért vállaltak, hogy hat hónapon keresztül kisebb teljesítményen üzemeltetik a repterek környékén található állomásokat, ez azonban a Repülőgépipari Szövetség szerint ez önmagában még nem teszi bizonyítottan biztonságosabbá a repülést a környéken.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten: