A világ legfehérebb festéke már elég vékony ahhoz, hogy autókon vagy repülőkön is használják

A politikusokat tényekkel kell szembesíteni. A tudomány tényeket gyárt. Segíts minél többet publikálni belőlük!

Korábban csak épületfelületeken kísérleteztek azzal a fehér festékkel, amelyet az Indiana állambeli Purdue Egyetem mérnökei fejlesztettek 2021-ben. A festék a felületre eső napfény mintegy 98 százalékát képes visszaverni, ezzel növeli azoknak az épületeknek az energiahatékonyságát, ahol használják. Mostanra sikerült úgy módosítani a festék összetételét, hogy vékonyabb rétegekben is hatékonyan tudják alkalmazni, így például autók és repülőgépek festésére is lehet majd használni.

Az eredeti ultrafehér festék a bárium-szulfátnak köszönheti magas fényvisszaverő képességét. A kémiai vegyületet fotópapírokban és kozmetikai szerekben is alkalmazzák a színe miatt. A festékhez különböző méretű részecskék formájában adták hozzá a vegyületet, hogy a napfény minél szélesebb tartományát vissza tudja verni, írja a New Atlas.

Ahhoz azonban, hogy a kereskedelmi forgalomban kapható, 80-90 százalékos fényvisszaverő képességgel rendelkező festékeknél is jobb eredményeket érjenek el, igen vastag, 400 mikronos rétegben kellett a sűrű festéket a felületre felvinni. Ezzel viszont már sikerült elérni, hogy a belső tereket hűvösebben tartsák, mint a külső hőmérséklet. A vastag rétegezés egy tetőszerkezet esetében nem jelent problémát, de például egy közlekedési eszköznél komoly súlyterhelésnek számíthat.

A Cell Reports Physical Science-ben megjelent tanulmányban a Purdue Egyetem kutatói ezért új receptet mutattak be a fehér festék létrehozásához. Ebben hexagonális bór-nitrid nanorészecskéket használnak, és mindössze 150 mikronos vastagságra van szükség a közel 98 százalékos hatékonysághoz. Az új festék előnye továbbá, hogy sűrűsége is kisebb, mint az eredetinek, tehát akár 80 százalékkal csökkenthet a rárakódó tömeg azonos eredményesség mellett.

400 mikron helyett 150 mikronos rétegre van szükség az új festékbőlFotó: Purdue Egyetem

Azzal, hogy a festékréteg könnyebbé válik, megnyílik a lehetőség azelőtt, hogy járműveken, repülőgépeken, vagy akár űrhajókon is alkalmazzák. Használatával csökkenthető a klimatizálásra fordított energia, és így az ebből származó környezetterhelés is.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten: