Kihalófélben lehet az ausztrál ünnepi szezon jelképe, a karácsonyi bogár

2022.12.23. · tudomány

Van, ahol a karácsonyi ünnepek pásztorjátékkal és halászlével, és van, ahol a karácsonyi bogár (Anoplognathus-nemzetség) eljövetelével kezdődnek. A december vége felé épp a nyár közepén járó Ausztráliában ezek a színes, fényes és nagyon ártalmatlan, esetlen mozgású és gyakran ablaknak ütköző rovarok jelentik a karácsony kezdetét. A tudósok idén azonban attól félnek, hogy kihalófélben vannak az állatok, viszont adatok híján azt kérik az ausztrál lakosoktól, hogy a Christmas beetle count project keretében segítsenek megszámlálni a karácsonyi bogarakat – írta csütörtökön a BBC.

1932-ben még annyira gyakoriak voltak a karácsonyi bogarak, hogy Queensland lakosainak egy ausztrál fontot (akkoriban még fonttal fizettek, az ausztrál dollárt 1966-ban vezették be) fizettek 200 darab bogárért. A tudósok ma már csak álmodnak arról, hogy ennyi rovart lássanak egy helyen.

Karácsonyi bogár (Anoplognathus pallidicollis).
photo_camera Karácsonyi bogár (Anoplognathus pallidicollis).

Ahogy a kacsacsőrű emlős vagy a koala, a karácsonyi bogarak 35 faja közül szinte az összes csak Ausztráliában él, és különleges fajnak számít. A tudósok azt gyanítják, hogy az eltűnésük hátterében az élőhelyük pusztulása áll, mivel a rovarok az eukaliptuszfák leveleit rágcsálják, a lárváik pedig őshonos füvek gyökereit. Ha kiirtják a füves, nyílt erdőségeket, nem marad terepük a lárváknak, és értelemszerűen nem fejlődnek bogarak – mondta Tanya Latty, a Sydney-i Egyetem docense a Guardiannek.

Latty szerint a kutatók abban reménykednek, hogy a bogárszámláló projekt tisztább képet ad majd a rovarok helyzetéről. A novemberben az Invertebrates Australia nonprofit szervezettel közösen indított közösségi tudományos projekt keretében eddig több mint 3500 alkalommal láttak karácsonyi bogarat, és az 1899 megfigyelő 33 fajt azonosított.

Bogár nélkül növény sincs

A karácsonyi bogár ritkulása ugyanakkor egy sokkal nagyobb problémára is rámutat. Az entomológusok (rovarszakértők) évek óta a rovarpopulációk globális hanyatlásáról számolnak be. Bill Laurance, a James Cook Egyetem professzora szerint ez azért aggasztó, mert ezek az állatok lényeges szerepet játszanak az ökoszisztémában. Hozzátette, hogy a rovarok a virágzó növényekkel együtt fejlődtek ki. A növényeknek a trópusi és szubtrópusi környezetben különösen nagy szükségük van a beporzást végző rovarokra. Ha nincsenek rovarok, a növények sem tudnak szaporodni – mondta Laurance.

Latty hozzátette, hogy a rovarok fontos élelemforrások, ezen kívül segítenek a hulladékeltakarításban, a talaj egészségének megőrzésében és a kártevők elleni védekezésben. A rovarok száma élőhelyeik pusztítása mellett a növényvédő szerek használata miatt csökken, sőt a klímaváltozás hatásaival szemben is sérülékenyek. Mivel a rovarok azonban gyorsan szaporodnak – a karácsonyi bogaraknak például egy évükbe telik, míg kifejlett példányokká válnak –, ha megtudjuk, mi a probléma, lépéseket lehet tenni a rovarpopuláció visszaállítására.