Elpusztult a jangcei óriás lágyhéjúteknősök utolsó nősténye

2023.05.08. · tudomány

Három hímre csökkent annak a minden valószínűséggel már kihaltnak tekinthető teknősfajnak a világállománya, amelynek utolsó nőstény egyedének tetemét megtalálták Vietnámban – írja az IFL Science.

Az amerikai Time magazinnak is megerősített információk szerint a jangcei óriás, illetve Swinhoe-lágyhéjúteknős (Rafetus swinhoei) néven számon tartott hüllőfaj utolsó nőstényének testhossza 1,56 méter volt és 93 kilogrammot nyomott. Tim McCormack, az Ázsiai Teknősprogram igazgatója a lapnak elmondta, hogy a nagytestű nőstény nagy szaporodási képességgel rendelkezett, évente akár több száz tojást is rakhatott volna még, némi reményt adva, hogy a faj fennmaradhasson.

„Még 2019-ben jelentették, hogy a világ utolsó ismert nőstény jangcei óriás lágyhéjteknős teknőse elpusztult egy sikertelen mesterséges megtermékenyítési kísérletet követően Kínában. Kiderült azonban, hogy a határon túl, Vietnamban él egy nőstény” – írja az IFL Science.

A Rafetus swinhoei egyik élő példánya
photo_camera A Rafetus swinhoei egyik élő példánya Fotó: Wildlife Conservation Society

A Föld legnagyobb ismert édesvízi teknősfaja a 20. század elején még meghatározója volt az észak-vietnámi és dél-kínai vizes ökoszisztémáknak, de az elmúlt évtizedekre a túlvadászat és az élőhelyvesztés a kihalás szélére sodorta.