A polip tintájában talált vegyület elpusztítja a rákos sejteket, de az egészségeseket békén hagyja

2023.06.05. · tudomány

A mexikói Sonorai Egyetem kutatói már korábban azonosították azt az ozopromid nevű vegyületet, amely a közönséges polipok tintazacskójában található, és amely rákellenes tulajdonságai miatt keltette fel a tudósok érdeklődését.

Az egyetem biokémikusa, Martín Samuel Hernández-Zazueta és munkatársai most a laboratóriumban, mesterségesen állították elő a vegyületet, amelynek egyedülálló tulajdonsága, hogy csak a rákos sejteket pusztítja el.

Hogy feltárják az ozopromid rákkezelésben rejlő lehetőségeit, a kutatók rákos emberi mell-, méhnyak-, prosztata- és tüdősejtekbe fecskendezték a vegyületet. Megállapították, hogy az ozopromid a rákos sejtek jelentős részének elhalását eredményezte, a legnagyobb arányban a tüdősejteknél csökkent a rákos sejtek növekedése, 50 százalékkal. A vegyület nem volt hatással a közeli nem rákos sejtekre.

Míg a rákos megbetegedések egyes mai kezelési módjai gyulladást okozhatnak, a kutatók szerint az ozopromid csökkentette a sejtek körüli gyulladásos fehérjék termelődését, így elősegítették a jobb általános gyógyulást.

A tudósok remélik, a vegyület végül olyan kezelést tesz majd lehetővé, amelynek mellékhatásaként egyáltalán nem jelentkezik gyulladás.