Minden korábbinál ősibb rádiókitörés vezethet az univerzum hiányzó anyagának nyomára

2023.10.20. · tudomány

Az FRB 20220610A néven lajstromozott, 8 milliárd évvel ezelőtt bekövetkezett gyors rádiókitörés minden korábban mértnél erősebb – állítja a Science folyóiratban csütörtökön publikált tanulmány.

A Live Science ismertetője szerint az ausztráliai Macquarie Egyetem és a Swinburne Műszaki Egyetem kutatói által felfedezett esemény közelebb vihet a hiányzó anyag rejtélyének megfejtéséhez.

photo_camera Fantáziarajz a valaha észlelt legrégibb és legerősebb FRB 20220610A jelű gyors rádiókitörésről Fotó: ESO/M. Kornmesser

Ismert kozmológiai probléma ugyanis, hogy bár a kutatók már korábban elég nagy biztonsággal meghatározták, hogy közvetlenül az ősrobbanás után mennyi közönséges anyag – hidrogén, hélium és egyéb elem – keletkezett, ha összegzik az összes csillag, galaxis, gáz és egyéb objektum tömegét, harmadával-felével kevesebb jön ki, mint amennyinek kellene.

A sötét anyaggal véletlenül sem összekeverendő hiányzó anyag rejtélyére magyarázatot adó ősi gyors rádiókitörés forrása egy két vagy három galaxisból álló csoport, amelyek összeolvadnak, alátámasztva a gyors rádiókitörések okaira vonatkozó jelenlegi elméleteket.

A gyors rádiókitörések (FRB, fast radio burst) ezredmásodpercekig tartó, általában távoli forrásból érkező rádiójelek, amelyeket először 2007-ben észleltek. Ma már több száz FRB ismert, egy 2020-as, saját galaxisunkon belüli jelforrás vizsgálata pedig arra utalt, hogy a gyors rádiókitörések legalább egy része magnetárokhoz kötődhet.