Kiderült mitől pusztultak tömegesen a botswanai elefántok

2023.10.27. · tudomány

135 ezer egyeddel Botswanában él az afrikai elefántok (Loxodonta africana) legnagyobb populációja. 2020 nyarán szemtanúk arról számoltak be, hogy az Okavango-deltában élő állatok furcsán viselkednek, körbe-körbe járnak, aztán orral előre felbukva elpusztulnak.

A BBC most adott hírt arról a Nature Communications folyóiratban megjelent tanulmányról, amely úgy tűnik fényt derített a több száz egyed pusztulására. A Qubiten is megírtuk, hogy az első vizsgálatok azt feltételezték, hogy a cianobaktériumok (Cyanobacteria) törzséhez tartozó mikroorganizmusokból származó méreganyagok végeztek több mint 300 példánnyal. Az viszont akkor még nem derült ki, miért csak elefántok pusztultak az Okavango-deltában. A kutatók szerint elképzelhető, hogy mivel az elefántok ormányukat használják vízfelvételre, ezért a felszín alatti, baktériummal szennyezettebb rétegekből ittak.

Egy a több száz 2020 nyarán elpusztult botswanai elefántból
photo_camera Egy a több száz 2020 nyarán elpusztult botswanai elefántból Fotó: PIERRE VERNAY/Biosphoto via AFP

Most kiderült, hogy a tömeges pusztulás hátterében vérmérgezés állhatott, erre utal az elhullott elefántok szervezetében kimutatott, a Pasteurella multocida baktériummal rokon Bisgaard taxon 45 néven lajstromozott kórokozó jelenléte.

A kutatók szerint a három évvel ezelőtt uralkodó szélsőséges időjárási körülmények és az aszály miatti szűkös táplélékforrások együttállása okán az afrikai elefántoknál addig ismeretlen baktérium járványos fertőzést okozott a botswanai populációban.