A rövidfarkú rákok az evolúciójuk során ki-be mászkáltak a tengerbe

2023.11.16. · tudomány

Kevés kivételtől eltekintve, a rövidfarkú rákok (Brachyura) félszárazföldi élőhelyeken élnek, de a dinoszauruszokkal egy időben megjelent ősökkel rendelkező fajok egy része többször is visszaköltözött már a tengerbe, derül ki egy novemberben közzétett tanulmányból.

A 109 család mintegy 7600 faját vizsgáló kutatás megállapította, hogy a rákok nemcsak kimásztak a tengerekből, akár 7-17 alkalommal, hanem az evolúció során több alkalommal előfordult az, hogy vissza is költöztek oda, írja a Live Scinece.

A rákszerű testet fejlesztő ízeltlábúakkal szemben a rövidfarkú rákok között van olyan, amelyik kétszer vagy háromszor is visszatérhetett az óceánba. Mára pedig a legtöbb rák félszárazföldi élőhelyen tölti a mindennapjait, a vizek közelében. Viszonylag kevés olyan faj van, amelyik teljesen elszakadt a tengertől, a kutatók szerint nem is ez jelentette az állatok evolúciójának célját.

A valódi rákok filogenezisének és divergenciaidő-becsléseinek összefoglalása, taxonómiai szupercsaládok szerint színezve.
photo_camera A rövidfarkú rákok filogenezisének és divergenciaidő-becsléseinek összefoglalása, taxonómiai szupercsaládok szerint színezve. Fotó: Joanna Wolfe, Javier Luque, Harrison Mancke

A kutatásban három új adatkészletet állítottak össze 88 család mintegy 333 rákfajára vonatkozóan. Ezek között szerepeltek tengeri és szárazföldi fajok egyaránt. A tanulmányban alkalmazott modellek segítségével a kutatók a rákok evolúciós fejlődésének időzítését is meg tudták állapítani.

A becslések alapján kiderült az is, hogy a rövidfarkú rákok hozzávetőlegesen 45 millió évvel korábban, 251,9-201,3 millió évvel ezelőtt alakulhattak ki, vagyis a legkorábbi ismert dinoszauruszokkal egy idősek lehetnek.