A belgák mesterséges intelligencia segítségével főznének még finomabb söröket
A belga sörök ízére kevesen panaszkodhatnak az elkötelezett sörrajongók közül, de belga kutatók szerint még mindig lehet rajtuk javítani. A Leuveni Katolikus Egyetem genetikaprofesszora, Kevin Verstrepen szerint a mesterséges intelligencia (AI) segíthet szétszálazni az ember aromaérzékelésének bonyolult kapcsolatrendszerét.
„A sör – a legtöbb élelmiszerhez hasonlóan – több száz különböző aromamolekulát tartalmaz, amit a nyelvünk és az orrunk érzékel, majd az agyunk egy képbe gyúrja össze őket. Ezek a vegyületek azonban kölcsönhatásba lépnek egymással, így az, hogy mi hogyan érzékeljük az egyiket, az a többi koncentrációjától is függ” – mondta Verstrepen a Guardiannek.
A kutatók tanulmányukban 22 különböző stílusban főzött (pl. lager, ale, gyümölcsös vagy alkoholmentes sörök), összesen 250 belga sörféle vegyi összetételét elemezték, így az alkohol- és cukortartalom vagy a pH mellett 200 különböző, az ízvilágot kialakító vegyület (pl. a komlóban található terpenoidok vagy az élesztők által előállított észterek) jelenlétét és koncentrációját is mérték.
A három évet felölelő kísérletben részt vevő 16 sörkóstoló szakember 50 tulajdonság (pl. komlósság, édesség, savasság) értékelésével pontozta végig a 250 sört, de a RateBeer nevű oldalról 180 ezer felhasználói véleményt is összegyűjtöttek, amelyek alapvető ítéleteikben általában egyeztek a profik véleményével.
„A vegyületek koncentrációjának apró változásai nagy hatással lehetnek [a sör ízére], főleg ha több összetevő is változik egyszerre” – mondta Verstrepen. A kutató szerint például meglepő eredmény volt, hogy egyes, hagyományosan rossz ízt kiváltó anyagok jó hatással voltak az aromára, ha alacsony koncentrációban vannak jelen, vagy más vegyületekkel társulnak.
A kutatás során gyűjtött adatok felhasználásával és gépi tanulás igénybevételével így olyan AI-modelleket hoztak létre, amelyek az összetevők alapján képesek megjósolni, hogy a sörnek végül milyen íze lesz, és az mennyire tetszik majd a közönségnek.
Hogy ne csak a levegőbe beszéljenek, ki is próbálták a rendszert: egy boltban kapható sörhöz adtak hozzá az AI által ízjavítónak vélt vegyületeket (pl. tejsavat és glicerint), és a sörkóstolók értékeléséből kiderült, hogy tényleg növelte a fogyasztói elégedettséget az új összetétel.