Eddig ismeretlen rózsaszín csigafajt találtak egy ausztrál parkban

Az ausztráliai La Balsa Parkban végzett kutatások eddig is gyümölcsözőnek bizonyultak: Gary Cobb tengericsiga-kutató szerint csak ezen a helyszínen 12 új fajt azonosítottak a legutóbbi taxonómiai felmérések során, ezek közül hetet pedig egy frissen megjelent tanulmányban írtak le a kutatók. A park egyik leglátványosabb újdonsága a felfedezés helyéről elnevezett Naisdoris labalsaensis.

photo_camera A Naisdoris labalsaensis Fotó: Gary Cobb / nudibranch.com.au

Az állatok a parkban viszonylag elterjedtnek számítottak, de a környéken nem. Az első felmérés után a biológusok a 2004-ben azonosított Okenia liklik fajhoz sorolták a csigákat, de a részletes genetikai vizsgálatok és a boncolások után kiderült, hogy új fajról van szó.

A mostani felmérésben nem csak a queenslandi parkban talált fajokat vizsgálták, de Gary Cobb tengerbiológus szerint ezzel együtt a La Balsában frissen felfedezett házatlan tengericsiga-fajok száma már 12-re nőtt, ezért is döntöttek úgy, hogy a csigát a La Balsáról nevezik el.

Murphydoris polkadotsa

A mindössze 5 mm hosszú állat élénk rózsaszín színben pompázik fehér mintázattal, a csápjai pedig sárgák és feketék. A kutatók a genetikai vizsgálatot megelőzően összehasonlították a csigát a többi hasonló ausztrál fajjal, de egyikkel sem találtak tökéletes egyezést.

A csupaszkopoltyús vagy házatlan tengeri csigákhoz több mint 3000 ismert faj tartozik, színükben és formájukban pedig hatalmas változatosságot mutatnak. A parkban egy másik látványos példányt is találtak: a Murphydoris polkadotsa testét vidám pöttyök díszítik, a fajt szintén a frissen megjelent tanulmányban írták le. A csiga Brian Hyland 1960-as slágeréről, az Itsy Bitsy Teenie Weenie Yellow Poka Dot Bikiniről kapta a nevét. A fajról készült képek és videó Fran Roberts oldalán tekinthetőek meg.

Gary Cobb, a tanulmány egyik szerzője a blogján rendszeresen tudósít a legújabb felfedezéseiről és merüléseiről, az oldal tengericsiga-rajongók számára egy valódi aranybánya lehet. A blogból kiderül, hogy a queenslandi biológus visszatérő vendég a csigákban bővelkedő parkban, de az is, hogy a tengerbiológus élete nem csak játék és mese: legutóbbi merülésekor a La Balsa vécéinél végzett felmérést.