Felszín alatti barlang nyomaira bukkantak a Holdon

07.16. · tudomány

Egy holdi bázis építésére is alkalmas, a felszínről jól megközelíthető földalatti barlang létezését bizonyították olasz kutatók, írja a Guardian. A barlang a Mare Tranquillitatis (Nyugalom tengere) síkságról érhető el, ez az Holdnak az a része, ahol az Apollo-11 űrhajósai, Neil Armstrong és Buzz Aldrin Holdra szálltak.

A NASA felderítő űrszondája által készített radarképeken jól látszik, hogy a síkság egy nagyjából 45 méter széles és akár 80 méter hosszú barlangba vezet, ami hozzávetőlegesen 150 méterrel a felszín alatt található.

Sok kráter a hold felszínén valójában felszín alatti barlangokhoz vezet.
photo_camera Sok kráter a hold felszínén valójában felszín alatti barlangokhoz vezet. Fotó: NASA

A Nature Astronomy folyóiratban publikált kutatás egyik szerzője, Lorenzo Bruzzone szerint a barlang feltehetően egy üres, korábbi lávafolyam után maradt üreg, ami természetes menedéket nyújthat a jövőben a Holdon állomásozó asztronautáknak. Erre szükség is van a Hold zord időjárása miatt.

A NASA felderítő holdszondája, az LRO, valamint más, a Hold körül keringő szondák is érzékeltek már kisebb-nagyobb üregeket az égitesteken. Ezeket rendre a vulkanikus tevékenység által vájt barlangokhoz kapcsolódó kijáratoknak tartják, de eddig nem tudták, hogy a Mare Tranquillitatis is egy ilyen barlangrendszer folytatása lenne.

A következő nagy lépés a barlangok szerkezeti stabilitásának elemzése lesz, ahhoz ugyanis, hogy óvóhelyet vagy bázist építsenek a barlangokba, meg kell győződniük arról is, hogy a természeti képződmények alkalmasak erre. Ha pedig megvan a bázis, jöhet az infrastruktúra: azon már gondolkodnak egy ideje, hogy hogyan lehet megfelelő leszállópályákat és utakat építeni a Holdon.