Miután robottestet kapott, a gomba megtanult mozogni és így a robotot is irányítja

Mérnökök egy olyan új típusú robotot hoztak létre, amelyet élő gombák vezérelnek. Az új biohibrid robot egy ehető gombafajta, az ördögszekér-laskagomba (Pleurotus eryngii) elektromos jeleit használja a mozgáshoz és a környezetének érzékeléséhez – számol be az Independent.

Az amerikai Cornell Egyetem és az olaszországi Firenzei Egyetem interdiszciplináris csapata által kifejlesztett gép a robotika új korszakát jelentheti.

photo_camera Ördögszekér-laskagomba (Pleurotus eryngii) Forrás: Wikipedia

„Az élő rendszerek reagálnak az érintésre, reagálnak a fényre, a hőre, de reagálnak még néhány ismeretlen dologra is, például bizonyos jelekre” – mondta Anand Mishra, a Cornell Organic Robotics Lab kutató munkatársa. „Ezért gondolkodtunk el azon, hogy ha a jövő, sokféle környezetben működni képes robotjait akarnánk megépíteni, kiaknázhatjuk ezeket az élő rendszereket. Ha bármilyen ismeretlen input érkezik, a robot reagálni fog rá”.

A különböző inputok, mint például az ultraibolya fény, különböző eredményeket eredményeztek a robot mozgásában. Az egyik gombavezérlésű robotról készült videón látható, amint robotlábainak pumpálásával lassan mozog egy felületen. Egy másik biohibrid robot kerekes rendszert használ a mozgáshoz.

A mobilitás kombinálása a gombák kémiai és biológiai jelek érzékelésére való képességével a kutatók szerint számos alkalmazásban bizonyulhat hasznosnak. „Érzékelhetik például a talaj kémhatását a termőföldeken, és eldöntsék, mikor kell például több műtrágyát adagolni.”

* * *

Minden eddiginél brutálisabb témával, a két és fél éve zajló ukrán háborúval, annak ukrán, orosz és globális hatásaival, valamint a béke esélyével foglalkozunk majd a szeptemberi, csak Qubit+ tagoknak meghirdetett, exkluzív tudományos estünkön, az immár kilencedik Qubit Live-on.

Velünk lesz Sz. Bíró Zoltán történész, Oroszország-szakértő, lapunk állandó szerzője, a Budapesti Corvinus Egyetem mesteroktatója, Rácz András hadtörténész, Oroszország-szakértő, a Német Külpolitikai Társaság (DGAP) vezető szakértője és Orbán Krisztián közgazdász, közíró, a globalizáció és a gazdasági világrend elemzője. A jegyek 24 óra alatt fogytak el, ha a következő eseményünkről nem szeretnél lemaradni, iratkozz fel mielőbb a Qubit+-ra!