Kezdhet aggódni a Google: egyre többen keresnek chatbotokkal a neten

Ha mostanában Google helyett ChatGPT-vel kerestél valamit az interneten, nem vagy egyedül: egy friss felmérés szerint egyre többen használják erre a chatbotokat, amiből már jelentős forgalma származik az online kereskedőknek – legalábbis az Egyesült Államokban.
A Verge technológiai hírportál hétfői cikke az Adobe új kutatásáról számol be, ami 1 billió, amerikai kiskereskedők weboldalaira irányuló látogatást elemzett, valamint ötezer amerikait kérdezett meg arról, hogy miként használják a mesterséges intelligenciát mindennapi életükben.

A jelentés szerint a 2024-es ünnepi időszakban, ami novembertől az év végéig tart az USA-ban, 1300-szoros növekedést mutattak az AI-keresésekből keletkező oldal látogatások az előző évhez képest. Bár ez hatalmas ugrásnak tűnik, a Verge szerint óvatosan kell kezelni: 2023-ban ugyanis még gyerekcipőben járt a chatbotos keresés.
Az Adobe által közzétett elkötelezettségi mutatók (engagement metrics) már érdekesebbnek tűnnek a portál szerint: a chatbotok által linkelt oldalakon a felhasználók 8 százalékkal több időt töltenek, mint azokon, amelyeket a Google vagy a Bing ajánl, és 23 százalékkal kisebb valószínűséggel mennek tovább azonnal a megnyitott oldalról. Ez arra utalhat, hogy a chatbotok hasznosabb találatokat adnak.
A felmérésben megkérdezett amerikaiak 39 százaléka használt már chatbotokat (vagy más generatív AI-eszközöket) keresésére és 53 százalékuk azt állította, hogy még az idén kipróbálná őket erre a célra is.
A trendet az AI-keresésre specializálódott Perplexity startup, valamint a Sam Altman vezette OpenAI szeretné leginkább meglovagolni. Altman februárban azzal osztotta meg az X-en a Similarweb januári weboldal látogatási toplistáját – amin világviszonylatban hatodik helyen áll a ChatGPT – hogy, „még hosszú út áll előttünk, amíg utolérjük a Google-t”.
Korábban a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) egy tanulmányában azt írta, hogy a Google ChatGPT-vel történő kiváltása akár tízszer akkora energiafogyasztáshoz is vezethet. Napi 9 milliárd kereséssel számolva így az AI-keresésre történő átállás akár 10 terawattórával is növelhetné évente az internetes infrastruktúra energiaigényét, ami több millió háztartás éves fogyasztásának felel meg.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: