Jól tette, aki idén a New York Times-ba fektetett a Facebook helyett

Közzétette a várakozásokat messze felülmúló múlt évi eredményeit a The New York Times Company a múlt héten. A jó hír 10 százalékkal növelte a cég papírjainak értékét, így az árfolyam 2007 nyara óta nem látott magas szintet – részvényenkénti 24 dollárt – ért el.

A Quartz megkockáztatja, hogy ez lehet az „igazi média” visszatérése, de még ha ilyen következtetést korai is levonni, az biztos, hogy meglepő a New York Times sikere abban a korszakban, amikor a hagyományos lapkiadók csak nagy nehezen maradnak a felszín fölött.

Az utolsó negyedévben a Times 157 ezerrel növelte a lapot csak interneten fogyasztó előfizetői számát, ezzel a digitális és a nyomtatott változat előfizetési bevételei túllépték az egymilliárd dollárt 2017-ben, és a cég teljes bevételének immár a 60 százalékát teszik ki. Míg a nyomtatott hirdetési bevételek 8,4 százalékkal estek vissza, a digitális bevétel 8,5 százalékkal emelkedett.

A lap a sikert részben Donald Trump amerikai elnöknek köszönheti, aki többször is hazugsággal vádolta a szerinte hanyatló lapot. A digitális előfizetések száma legalábbis azóta ugrott meg, hogy Trump átvette az elnökséget.

Trump lesújtó véleménye ugyanakkor nem sokat segített a Wall Street Journalon, amely ősszel jelentette be, hogy megszünteti ázsiai és európai nyomtatott kiadásait.

Közhely, hogy a hagyományos média ma nehéz időket él, hiszen az interneten, ahol még növelhetők a hirdetési bevételek, a Facebook és a Google váltak a piac működését meghatározó óriásokká. Bizonyos összehasonlításban azonban egy New York Times is lepipálhatja a Facebook és a Google-tulajdonos Alphabet teljesítményét.

Az alábbi ábrán a két techcég, valamint a The New York Times Company részvényeinek árnövekedését ábrázolták százalékosan, az előző évi értékekhez viszonyítva.

Grafika: Theatlas

Persze, még ha jól is mutat a New York Times februári kitörése, méreteit tekintve nem hasonlítható a két internetes céghez. A Facebook részvényeinek összértéke több mint 500 milliárd dollárt tesz ki, az Alphabet-papíroké pedig a 700 milliárd dollárt is meghaladja, míg a Timesé 3,92 milliárd dollárnál jár.