Mit sertepertél Elon Musk a világ legismertebb Hírcsárdája körül?

Elon Musk, a SpaceX és a Tesla alapítója négy éve meg akarta venni a világ leghíresebb szatirikus álhíroldalát, az Oniont, de végül meggondolta magát – tudta meg a héten a Daily Beast. A felvásárlás helyett elszipkázta az Onion néhány kulcsemberét saját új, egyelőre titkos projektjéhez.

A szatirikus oldal válaszképpen trollkodni kezdett az űrúttörővel, és meg kell hagyni – Musk zsenialitását el nem tagadva és nem is kisebbítve –, hogy ezt irgalmat nem ismerő szakmai lelkesedéssel tették.

Az álhíroldal még február elején kihozta az „Elon Musk 1,2 milliárd dollárt ajánl fel bármilyen projektre, amitől teljes embernek érezheti magát” című álhírt, amelyben Musk arról beszél, hogy „az őt hatalmába kerítő mélységes üresség fájdalma alig elviselhető”. Az Onion cikke szerint Musk további 1,2 milliárd dollárt ajánl fel annak, aki megmutatja neki, mit jelent az a dolog, amit sok ember csak „szeretet” néven emleget.

A Daily Beast kedden erősíttette meg az információt, miszerint az Onion jónéhány munkatársa ma már Musk csapatában dolgozik, feltételezhető tehát, hogy Musk kipellengérezése mögött némi valódi sértődöttség is rejtőzik. Cole Bolton korábbi főszerkesztő és Ben Berkley felelős szerkesztő már tavaly otthagyták a kiadót, és ma Los Angelesben építik Musk titkos projektjét. Nemrég további három újságírót és egy szerkesztőt is átcsábítottak a vicclaptól.

Az átigazolások után érthetően megindult a találgatás Musk esetleges épülő médiabirodalmáról, amire a Tesla-alapító ironikusan így reagált a Daily Beastnek: „az elektromos járművek, az űrkutatás és az emberiagy-számítógépek után mi más is jöhetne, mint a komédia? Nem értem, másoknak ez miért nem egyértelmű.”

Szerdán a Twitteren vitte tovább a viccet, bejelentve új projektjét, a Thud! nevű „intergalaktikus médiabirodalmat” (még nem biztos, hogy felkiáltójellel). A szó jelentése kb. puffanás, dobbanás. A Thud.com domain egyébként még ma is megvásárolható.

Csütörtökön erre az Onion tömören egy másik frappáns szóval reagált a Twitteren: „Crust!”. Ezt a kifejezést kenyérhéjra és más sült tésztakérgekre, például a pizza szélére használják.

Még ugyanaznap egy cikket is kiraktak Muskról, aki szégyenkezik, mert olyasmit talált ki, ami már létezik, egy másik csütörtöki írásban pedig ugyan nem említik név szerint a techmilliárdost, de a sztori önmagáért beszél: „az Onion sajtóközleményben tudatta ma reggel, hogy három éve megpróbálta megvenni az Entenmannt (ez egy 1898-as alapítású sütöde, amely ma amerikai szupermarketláncok beszállítója), de a vevőnek végül kedvét szegte a cég muffinkínálata. »Az online hírpiac meghódítása, a testre szabott közösségi tartalmak után mi más is jöhetne, mint a sütőipar? Nem értjük, másoknak ez miért nem egyértelmű«” - gúnyolódtak. Sőt, az Onion laptársát, a Facebookon felkapott klikkvadász szájtokat parodizáló Clickhole-t is összeboronálták Muskkal valami olyasmivel, hogy a Clickhole szerkesztőségi integritását nem tudta kikezdeni Elon Musk milliárd dolláros vételi ajánlata.

Musknak volt humora az álhírek özönéhez.

A szóban forgó cikkeket ő is kirakta a Twitterre, hozzáfűzve, hogy mélyen, mélyen megsértették ugyan, de azért ő viszontszereti őket.

Arra azonban még mindig nem kaptunk választ, miért vett fel fél tucat szatirikus álhírek gyártásában jártas újságírót Musk cégbirodalma. Az átigazolt szerkesztők, Bolton és Berkley sem árultak el sokkal többet: „megerősítjük, hogy mit sem tanultunk a média uralkodó tendenciáiból, és egy vadonatúj humoros projekt beindításán dolgozunk”. A két szerkesztő titokban tartotta, volt kollégáik közül ki csatlakozott még hozzájuk. 

A Daily Beast ügyre rálátó forrásai szerint mindenesetre egy újabb szatirikus híroldal van alakulóban, és azt is lehet tudni, hogy Musk nem készül beleszólni a szerkesztőség működésébe.

Bemutatták az új Google Glasst

A Google okosszemüvegének legújabb, 999 dollárért árult változatát erősebb processzorral, jobb csippel és kamerával látták el, de a készülék magánszférát veszélyeztető volta miatt már fel sem igazán merül a termék mindennapi használata.