Előbb egy 500 dolláros márkás lángszóró, aztán egy Tesla az űrben – mit eszik a világ Elon Muskon?
„A célom, hogy felgyorsítsam a világ átállását a fenntartható energiaforrásokra, és hogy több-bolygós civilizációvá tegyem az emberiséget, aminek következményeként több százezer új munkahely jön létre, és mindannyiunkra sokkal ígéretesebb jövő vár” – tweetelte 2017-ben Elon Musk, a PayPalból meggazagodott milliárdos, a Tesla és a SpaceX első embere.
Ehhez képest Musk néhány hete 500 dolláros lángszórókat borított a piacra, kedd este óta pedig egy piros sportkocsi kering az űrben Nap körüli pályán, sofőrülésében egy Starman névre keresztelt bábuval. Van ennek az égvilágon bármi értelme?
Hogy mi történt, arról a világ szinte minden lapja beszámolt: kedden fellőtték Cape Canaveralról a Falcon Heavy rakétát, amelynek indulását három újrahasznosítható segédrakéta. Ezek közül kettő a tervek szerint vissza is tért a Földre, a harmadik viszont belezuhant az Atlanti-óceánba.
A Falcon Heavy a ma létező legerősebb és legnagyobb teherbírású rakéta, 5 millió font tolóerővel hasítja az eget, és több mint 60 tonnányi rakományt bír el. Ami pedig még fontosabbá teszi a Falcon Heavy kilövését: a küldetést sokkal jobb ár-érték aránnyal sikerült végrehajtani, mint a hasonló NASA-projekteket, ami nagy lépés afelé, hogy a hasonló kereskedelmi célú kilövések rendszeressé váljanak.
A Falcon Heavy űrkapszulájában az ilyenkor szokásos többletsúly helyett valami sokkal szexisebbet, Elon Musk saját (tűzpiros kabrió!) Tesla Roadsterét helyezték el. Az autó a Nap körül kering elliptikus pályán a Mars és a Föld között, (de nem pontosan ott, ahová tervezék) műszerfalán a Galaxis útikalauz stopposoknak című regényre utaló „Don’t panic” gombbal, miközben hangszóróiból David Bowie Space Oddity című száma megy végtelenítve (és némán, hiszen az űrben járunk).
A 27 Merlin-motorral (tehát három Falcon 9 erejével) rendelkező Falcon Heavy meghódíthatja a SpaceX-nek az űrszállítás piacát, miközben a Tesla, különösen a Model 3-mal komoly kihívás elé állította a hagyományos amerikai autógyártókat. Musk a keddi kilövésnél látványosabb gesztussal nem is demonstrálhatta volna jobban ezt a két eredményt.
A megváltó lufija
Ahogy az várható volt, a fejlett világ nagy része rákattant a közösségi médiában percről percre koverolt űrmarketingünnepre, mint minden másra, amibe Elon Musk belekezd. Ha nem ő csinálta volna, nem is lett volna így, hiszen ő az az ember, „aki teljes brandeket épített néha fontos, gyakran viszont túldicsőített projektjei, elköteleződései köré”, miközben ő maga is branddé vált.
Az 1971-ben a dél-afrikai Pretoriában született, 2002 óta amerikai állampolgár Musknak kétségtelenül jó érzéke van a sztorikhoz, és kifejezetten szereti, ha az emberek róla és vállalkozásairól beszélnek. Alapított egy rakétás céget, egy elektromosautó- és egy napelemes vállalatot, részt vett a PayPal létrehozásában, és mindeközben akkora ikonná vált, Robert Downey Jr. részben róla mintázta az Iron Mant, a South Parkban pedig saját magát szinkronizálta abban a történetben, amikor az emberek kétségbeesésükben megrohamozzák a SpaceX-et, hogy azonnal vigye őket a Marsra. És ha az jut eszébe, hogy olcsó lángszórókat gyárt, az is sikerül neki: egy-két nap alatt el is adott belőlük húszezer darabot.
Steve Jobsot, akihez Muskot sokan hasonlítják, múltbeli élményei alapján simán pöcsnek nevezte, bár ezt még interjú közben félig-meddig visszavonta, mondván, semmi értelme az ellenségeskedésnek. Ugyanezt a jelzőt kapta Musktól az a shortolásban utazó idős sztárbefektető, Jim Chanos is, aki szembemenve a közvéleménnyel tavaly decemberben kijelentette, hogy a Tesla semmit sem ér, és Musk a cégével együtt „nagyvonalúan értelmezi az igazságot”, ő pedig már november óta shortolta az autós céget.
A Tesla fellövésének Musk szempontjából egészen konkrét haszna van: frappánsan reklámozza egymást a SpaceX és a Tesla, miközben elhomályosulnak a Tesla legújab modellje, a népautónak szánt Model 3 késedelmes gyártásáról szóló hírek, akárcsak az a tény, hogy a Tesla eddigi legnagyobb negyedéves veszteségét produkálta, ahogy azt a fellövés után egy nappal bejelentették.
„Ablakon kidobott pénz”
A keddi kilövést is kísérték a rajongó véleménykórusból kilógó hangok, amelyek leginkább a felelőtlen, demonstratív pénzszórás megnyilvánulásának látták az akciót. Az ellenérvek között szerepel, hogy a kocsi kilövése az űrbe pazarlás; hogy a SpaceX valami nagyobb horderejű, inspirálóbb szimbólumot is választhatott volna, illetve hogy Musk akár jótékony célra is fordíthatta volna az autót, nem beszélve az előállításával járó környezetkárosításról.
Van, aki szerint Musk új tartalommal töltötte fel az „ablakon kidobott pénz” kifejezést.
Mások azt írták: nem menő már drága cuccokat a poén kedvéért elpusztítani, amikor a gazdaság jövője gyötrő kérdéseket hord magában.
Férfi életközepi krízisről szóló kritika is érkezett:
A Planetary szerzője pedig azt emelte ki, hogy alig tudni biztosat a jármű Nap körüli pályájáról, és arról, hogy valóban van-e rá esély, hogy becsapódjon a Marsra. A NASA mindent megtesz, hogy a Marsra tervezett járműveit tökéletesen csíramentesítse, nehogy földi baktérium verjen tanyát a szomszédos bolygón. Az amerikai űrhivatal munkájában a bolygóvédelem annyira fontos szempont, hogy a Földön kívüli élet utáni kutatást is hátráltatja. Ehhez képest egy, a NASA Mars-küldetéseiben részt vevő szakértő szerint „valószínű”, hogy a Tesla egyes darabjai becsapódhatnak a bolygóba, ahogy a Curiosity feljuttatása után is maradtak mesterséges kráterek.
Míg az űrszemét igen, a Tesla maga jó eséllyel nem fog eljutni a Marsig szakértők szerint, mivel a Mars és a Föld egymáshoz viszonyított helyzete most nem optimális, Musk kocsijának tehát menet közben kellene pályát módosítania, amire tolórakéták híján nem képes.
Nemcsak a Teslának és a SpaceX-nek reklám
Függetlenül attól, hogy végül mégis a Marson köt ki (a Föld légterébe aligha csapódik be), vagy a Naprendszerben bukdácsol az idők végezetéig, a keringő Tesla a jövő kereskedelmi célú űrvállalkozásainak esettanulmánya lehet. Legalábbis eljutottunk odáig, hogy az Elon Muskhoz hasonló személyek az emberiség nevében egyoldalúan nyilvánulhatnak meg az űrben.
Más is igazolhatja Musk akcióját: a minden látványossághoz azonnal hozzáférő 21. századi ember már nem jön tűzbe egy-egy rakétakilövéstől, még ha az a világ legpotensebb rakétája is. Ezért adták hozzá ezt az emberi elemet: a Roadstert, a karját a kocsi ajtaján nyugtató bábut meg David Bowie-t, amivel Musk, „napjaink legnagyobb kereskedője” tömegek képzeletét indíthatja be újra az űrutazással kapcsolatban.
Ha nem lett volna a Tesla, minden bizonnyal a szép szinkronban landoló segédrakéták látványa lett volna ennek a kilövésnek a legemlékezetesebb momentuma.
Így viszont sikerült egy sokkal erősebb szimbólummal érdekessé tenni magát az űr meghódítását is. A Falcon Heavy kilövéséből a látványelemektől eltekintve is az elkövetkező évtizedeket újradefiniáló esemény lehet. A tét: ki találja meg az űrbeli teher- és személyszállítás leghatékonyabb módját. Nem kizárt az sem, hogy új űrverseny kezdődik, és mindazok, akik követték a keddi közvetítést, a világ egyik legfontosabb piacának születésénél bábáskodhattak.
Hogy az emberiség számára valójában mennyire hasznos a Tesla pályára állítása, az egyelőre kétséges, még akkor is, ha technooptimisták az internetkorszak holdra szállásának nevezik. De emlékezni fogunk rá, az biztos.