Ritka meteorológiai jelenség alakult ki a szakadatlanul hömpölygő láva miatt Hawaiin

Miközben helyi idő szerint csütörtökön Harry Kim, Hawaii megye polgármestere elrendelte a kötelező kitelepítést azokon a területeken, amelyeket a legsúlyosabban veszélyeztet a Kilauea vulkán kitörése, az Egyesült Államok Földtani Kutatóintézetének (USGS) vulkanológusai egy ritka meteorológiai jelenségre is felhívták a figyelmet.

A május 3-a óta tartó lávaömlések és az ismétlődő kitörések nyomán Hawaii légkörébe kerülő vulkáni hamu és gázok füstgomolyfelhőket, miszerint pirocumulusokat, illetve füstviharfelhőket, azaz pirocumulonimbusokat hoznak létre.

Erdőtüzek, vulkánkitörések, ipari szennyezés, nukleáris robbanás, esetleg repülési tevékenység is előidézheti a légköri jelenséget, amely a definíció szerint „erőteljes talajszint felőli meleg levegőfeláramlás hatására keletkezik”.

Az USGS videója szerint így:

Az USGS kutatói szerint az intenzív villámtevékenység mellett az ilyen viharfelhőkből a kén-dioxidban gazdag vulkáni gázok miatt savas kémhatású eső is eshet, a lávaömlések mellett fokozva ezzel a vegetációs károkat.

Érdekes, hogy a Meteorológiai Világszervezet nem ismeri el hivatalosan különálló felhőkategóriának e felhőtípusokat, hanem a cumulusok és a cumulonimbusok kategóriáján belül külön csoportosítja.

Tudós? Akkor ateista!

Stellan Ottosson svéd szerző magyarul frissen megjelent Darwin-életrajza érdekes, de meglehetősen egyoldalú képet ad az evolúcióelmélet atyjáról, a tudósról, apáról, angolról, ateistáról és teológusról.

Száz méter mély szénhidrogéntavakat találtak a Titánon

A Szaturnusz legnagyobb holdja, a Titán ősi Földre emlékeztető viszonyai, vastag légköre, szénhidrogéntengerei és tavai, szénhidrogén-esőzése, vándorló dűnéi, folyóvölgyei, érdekes szerves kémiai folyamatai és felszín alatti globális folyékony vízrétege az egyik legizgalmasabb tudományos célponttá teszik a holdat Naprendszerben.