Hamarosan vakító narancssárgának látszik a Földről a Mars

2018.06.19. · tudomány

Július 27-től 31-ig kell az égre szegeznie a tekintetét annak, aki szabad szemmel vakító fáklyának szeretné látni az éjszakai égbolton a Marsot. A szomszéd bolygó július 31-én „mindössze” 57,6 millió kilométerre lesz a Földtől, vagyis közelebb, mint az utóbbi 15 évben bármikor. Emiatt távcső nem, legfeljebbb tiszta égbolt kell majd a megcsodálásához. A Földközelítő manővert megelőző néhány napban a Mars háromszor olyan fényes lesz az éjszakai égbolton, mint általában, mert a Földnek épp a Nappal ellentétes oldalára kerül. Aki pedig távcsővel vizsgálja az eget, jóval részletgazdagabbnak látja majd a szomszéd bolygót.

„Az éjszakai égbolton tündöklő Marsot eltéveszteni lenne nehéz ebben a pár napban. Tündöklő narancsszínű jelzőtűzként világít majd délkelet felől napnyugta után az égbolton. Fényesebb lesz, mint bármelyik csillag az égen, majdnem olyan ragyogó, mint a Vénusz” – lelkendezett nemrégiben Dean Regas amerikai csillagász. A szürkületkor a lenyugvó Nappal majdnem ellentétes oldalon, keleten kelő Mars hajnalhasadtakor ugyancsak a kelő Nappal átellenben, nyugaton nyugszik majd.

A Naptól lényegesen távolabb keringő vörös bolygó nem 365, hanem 687 nap alatt ér körbe a pályáján. A Föld emiatt minden 26. hónapban beéri a szomszéd bolygót, amely ilyenkor az átlagosnál nagyobbnak látszik. Különbségek még a találkozások között is akadnak. Mivel a Föld és a Mars Nap körüli pályája egyaránt elliptikus, egyes találkozások alkalmával a szomszédok közelebb kerülnek egymáshoz, mint máskor. A 2016-os randin például csak 75 millió kilométernyire tudta egymást megközelíteni a két bolygó, két év múlva pedig nagyjából 62 millió kilométer lesz a távolság.

Az ideihez mérhető közelségbe legközelebb 2035-ben kerülünk majd a Marshoz.