Ellepték Amerika utcáit az elektromos rollerek, tovább hasít a rollerek Ubere, a Bird
A rollergyártó és -kölcsönző amerikai Bird repülőrajttal indult 2017-ben, és miután nemrégiben átlépte az egymilliárd dolláros értékhatárt, most már kétmillárdnál tart. Úgy tűnik, a legújabb őrület az elektromos rollerek használata, erre a piaci résre pedig többen is rávetették magukat: a Los Angeles-i Bird mellett a Lime és a Spin is jelen van az amerikai piacon – és az utakon, valamint a járdákon is, ennek hatására pedig Los Angelesben már új törvényekkel szabályozzák a rollerezést, és engedélyekhez kötik az eszközök használatát.
Santa Monica döntéshozóit ugyanúgy meglepte a rolleres hordák feltűnése, mint Los Angelest. A város decemberben indított eljárást a Bird ellen, a cég akkor megígérte, hogy szorosabban együttműködnek a városvezetéssel, és megfizeti a haromszázezer dolláros bírságot is. Bírság ide vagy oda, a közlekedés résztvevői közötti feszültség nem csökken: a dokkolóegység nélkül, egy mobilappal kölcsönözhető rollereket a felhasználók szanaszét hagyják az utcán, gyakran a járdán közlekednek velük, gyakoriak a koccanások, mégis, a Bird rollerei Los Angeles és Santa Monica mellett tizenhét más amerikai utcán tűntek fel, mintegy varázsütésre.
Jobban utálják őket, mint a bicikliseket, de mit lehet tenni?
A rollerégek hirtelen sikere mögött egyrészt az áll, hogy nem sértenek már meglévő érdekeket, mint például az Uber a taxiscégekéit, másrészt pedig az, hogy a jelek szerint komoly igény volt a szolgáltatásra, de nem volt, aki betöltse az űrt – rollerlobbyról egészen idáig nem hallhattunk. A Bird és társai megérkeztek az amerikai piacra, és amellett, hogy az újfajta jármű új közlekedésbiztonsági kihívásokkal jár, a többi techcéghez hasonlóan a rollergyártók is arra törekednek, hogy megváltoztassák a hétköznapi életet. Az Uber taxivá változtatta a sima gépkocsikat, az Airbnb pedig hotellé az üres lakásokat – a rollerkölcsönzők pedig parkolóvá változtatják az egész várost.
A rollerek használatához le kell tölteni egy appot, ezen keresztül egy dollárt vonnak le a vezető számlájáról, amikor megkezdi az utat, majd további tizenöt centet az utazás minden megkezdett percéért. Nem kötelező szanaszét hagyni a gépeket: a töltést is közösségi módon oldják meg, ha az ember hazatolja a biciklit (jelen esetben rollert), és feltölti az akkumulátorát, majd egy meghatározott helyen hagyja a városban, 5 és 20 dollár közötti jóváírásra számíthat.
Meglovagolni az unikornist
Annak ellenére, hogy a rollerhasználat szabályozása sok helyen még tisztázatlan, a felhasználók és a befektetők is megőrülnek az új járműért, a Bird után a Lime a második olyan startup a rollerpiacon, amelyet több mint egymilliárd dollárra értékelnek – ezeket a kockázati tőkések unikornisoknak nevezik. Azt sem a Bird, sem a Lime nem árulja el, hány rollert üzemeltet Los Angeles területén, de a városban különösen nagy népszerűségnek örvend az eszköz. Akad, aki munkába is ezzel jár, a városvezetés pedig biztos benne, hogy egyre több roller bukkan majd fel az utakon – a használatukat pedig idővel szigorúbban fogják szabályozni.