Mosogatógépéről és iPhone-járól ismerszik meg a vagyonos amerikai
Korábban inkább egy-egy élelmiszermárka kedveltsége alapján lehetett a legmegbízhatóbban megtippelni az amerikaiak vagyoni helyzetét, most viszon már az Apple vezeti a listát: az iPhone-tulajdonosok csaknem hetven százaléka tartozik a társadalom legvagyonosabb negyedéhez.
A második legkedveltebb termék szintén a cég terméke, az iPad-tulajok 66,9 százaléka magas bevétellel rendelkezik; a dobogó harmadik helyén a Verizon-előfizetés áll. Marianne Bertrand és Emir Kamenica, a Chicagói Egyetem közgazdászai a Mediamark Research Intelligence által gyűjtött adatok vizsgálata alapján azt vizsgálták, hogy miképp változnak az egyes csoportok fogyasztási preferenciái. A kutatáshoz három év, 1992, 2004 és 2016 adatait hasonlították össze, ezek alapján úgy tűnik, hogy a trendek ugyan változnak, de a kulturális különbségek megmaradtak az országban – ez cáfolja azt a széles körben elterjedt elképzelést, amely szerint Amerikában egyre tágulnak a csoportok közötti szakadékok: a különbség mértéke nagyjából azonos maradt.
A szójaszósztól az iPhoneig
Úgy tűnik, hogy az iPhone 2016 mosogatógépe: 1992-ben hasonlóan nagy arányban, 71,4 százalékos pontossággal lehetett kikövetkeztetni, hogy aki nem kézzel végzi a mosogatást, vagyonos ember. Különös, de a trend még 2004-ben is tartotta magát, ekkor 70,8 százalékos biztonsággal lehetett megtippelni a mosogatógép-tulajdonosok vagyoni helyzetét.
A márkák között a gazdag családok körében huszonhat évvel ezelőtt a Grey Poupon dijoni mustár vitte a prímet, ezt követte a Kodak film és egy muffinfajta. A techcégek még 2004-ben is gyengén teljesítettek ahhoz képest, hogy mekkorát tarolt a legutóbbi felmérésen az Apple: ekkor a legjobb indikátor a gazdagságra a Land O' Lakes vaj használata volt, ezt követte a Kikkoman szójaszósz (ez az ízesítő mindhárom felmérés első tíz helyén szerepel, iPhone ide vagy oda, még 2016-ban is befért az első ötbe).