A dinoszauruszokkal együtt élt a jámbor külsejű óriás ősemlős, amit Lengyelország adott a világnak

2018.11.26. · tudomány

A 250 és 200 millió évvel ezelőtti földtörténeti triászban élt, és négy lábon járt egy dinoszauroszokkal vetekedő méretű növényevő, amelynek a létezéséről eddig nem tudtunk. Az emlősszerű hüllők (Synapsida) Dycinodon nemzetségébe tartozó lény maradványait Tomasz Sulej és Grzegorz Niedzwiedzki paleontológusok tárták fel a lengyelországi Lisowice közelében.

A kutatók a taxonómiai hagyományt követve a Lisowicia bojani nevet adták az őslénynek. A Science folyóiratban közölt részletes tanulmányuk szerint a közel száz csontmaradvány alapján 4,5 méter hosszúra, 2,6 méter magasságúra és 9 tonna tömegűre becsült állat nagyobb volt a legtöbb dinoszaurusznál, amelyeknek, mint kiderült, kortársa is volt.

A csontváz
photo_camera A csontváz... Fotó: Grzegorz Niedzwiedzki
és a kültakaró rekonstrukciója
photo_camera ...és a kültakaró rekonstrukciója Fotó: Wikimédia/ Dmitry Bogdanov

A paleontológia eddig úgy tartotta, a mai emlősökkel a hüllőknél közelebbi rokonságban lévő dycinodonok már több mint 300 millió éve kihaltak, de úgy tűnik, tévedtek. A növényevő, amelynek a mai teknősökéhez hasonló csőrszerű szája volt, a triász egyik legnagyobb olyan szárazföldi állata volt, amely nem a dinoszauruszok közé tartozott.

Tudni kell, hogy az első dinoszauruszok nagyjából 230 millió évvel ezelőtt jelentek meg, a triász volt tehát a dinoszauruszok hajnala, amelyet a jura, majd a kréta időszak követett. Az evolúció végül mégis a dinoszauruszoknak kedvezett, a dicynodonták ugyanis végül mégis kihaltak. És a valódi emlősök eljöveteléig a dinók uralták a Földet.