Nem az ember, hanem a klímaváltozás pusztította el a szibériai unikornist

2018.11.28. · tudomány

Egy új kutatás szerint a Elasmotherium sibiricum, vagyis a szibériai egyszarvú néven is emlegetett, kihalt orrszarvúféle sokkal tovább élt, mint korábban hitték, sőt az emberekkel is találkozhattak a faj egyedei.

Bár eddig úgy tartotta a tudomány, hogy 200 ezer évvel ezelőtt halt ki a faj, a Nature Ecology & Evolution című folyóiratban publikált friss tanulmány szerint legkorábban 39 ezer évvel ezelőtt még meghúzták magukat a szibériai unikornisok, méghozzá Kelet-Európa és Nyugat-Ázsia területén. Ez azt jelenti, hogy az akkor még élő neandervölgyiekkel és a modern emberrel is együtt élhettek.

photo_camera Fotó: Wikimedia Commons

Az ausztrál, brit, holland és orosz tudósokból álló, a londoni Természettudományi Múzeum vezette kutatócsoport szerint az Elasmotherium sibiricum kipusztulása azon ritka esetek egyike, amikor nem az ember tehetett a faj eltűnéséről – a klímaváltozás okozta a vesztét, amely során fokozatosan eltűntek a füves sztyeppék az élőhelyéről (a mai Oroszország, Kazahsztán, Mongólia és Észak-Kína területe).

„A szibériai egyszarvút valószínűleg rosszul érintette a jégkorszak kezdete Eurázsiában, amikor a hőmérséklet hirtelen zuhanása megnövelte a jeges földterületet, a száraz füves területek rovására” – mondta egy közleményben az ausztrál Új-Dél-Walesi Egyetem klímakutatója, Chris Turney.

Az egyenként 3,5-4 tonnás állatok azonban már akkor sem voltak közeli rokonságban a ma ismert orrszarvúkkal. „A szibériai egyszarvú ősei több mint 40 millió éve váltak külön a ma élő orrszarvúk őseitől. Ez azt jelenti, hogy a szibériai egyszarvú és az afrikai szélesszájú orrszarvú távolabbi rokonai egymásnak, mint az ember és a majmok” – állítja Kieren Mitchell, az adelaide-i ősi DNS-központ kutatója.

A kutatás során a szibériai egyszarvú 23 csontmintáját használták fel, amiket szénizotópos kormeghatározásnak és genetikai vizsgálatnak vetettek alá. Ezek alapján a faj korábban 200 ezer évvel ezelőttre, tehát az utolsó jégkorszak előtti időpontra datált kipusztulása valójában 35-39 ezer évvel ezelőtt következhetett be.

A tanulmányban arra is emlékeztetnek a kutatók, hogy bár egykor 250 környékén számlálták az orrszarvúfajokat, ma már csak 5 faj él a Földön: az indiai, a jávai, a szumátrai, a keskenyszájú és a szélesszájú orrszarvú.

Kacsolódó cikkek a Qubiten: