A fű után az e-cigarettába is beszállt a Marlboro

A három éve alapított Juul a fiatalok körében egyre népszerűbb e-cigaretta-piac meghatározó szereplője, a cég értékét 38 milliárd dollárra becsülik, amellyel több szilícium-völgyi techcéget is maga mögött tudhat. Az e-cigaretták népszerűsége a hagyományos dohányipar figyelmét sem kerülhette el: a Marlborót is gyártó Altria Kanadában már bevásárolta magát a marihuána-bizniszbe, most pedig a normál dohányzásnál kevésbé károsnak hirdetett e-cigi került terítékre. A dohányóriás ezúttal 35 százalékos részesedést szerzett a Juulban. 

A dohánycég vezetősége a CNBC szerint már rábólintott a 12,8 milliárd dolláros beruházásra, és nem is kellett sokat várni arra, hogy a népharag a Juul ellen forduljon: azzal vádolják a céget, hogy annak ellenére, hogy a dohányzás elleni küzdelem élharcosainak akarja feltüntetni magát, simán lefeküdt a dohányiparnak. Korábban Kevin Burns, a Juul vezérigazgatója a cég missziójának nevezte azt, hogy felszámolják a dohányzást a világban, a megállapodást ezért többen is támadják – a korábbi hírek szerint első körben már visszautasították az Altria ajánlatát, a dohányóriás azonban kitartónak bizonyult, és tizennégy hónapnyi tárgyalás után végül sikerült megállapodniuk. 

Burns a hírek szerint ragaszkodott a cég önállóságához és ahhoz, hogy továbbra is a világ dohányosainak leszokását támogassák, ami meglehetősen furcsa cél egy nikotinbizniszben utazó vállalkozástól – mindenesetre a jelek szerint van az a pénz, amit már az egyébként is virágzóan működő és az előrejelzéseket rendre túlteljesítő startup sem tudott visszautasítani. 

Egyre népszerűbb a rágógumis nemfüstFotó: JOE RAEDLE/AFP

Új utakon

A Juul uralja az e-cigaretta-piac háromnegyedét, és nem véletlen, hogy a Marlboro ilyen kitartóan kereste az együttműködési lehetőségeket: az e-cigaretta közönsége jó eséllyel a hagyományos dohányzást adta fel az újabb szenvedélyért, így minden egyes vásárlóval, amit a Juul nyert, a Marlboro potenciálisan egy-egy fogyasztót veszített. Azzal, hogy bevásárolta magát a nikotin-startupba, a dohánycég ezen az arányon javított valamicskét, amire elég nagy szüksége is van, ugyanis a hagyományos dohányzás népszerűsége rohamosan csökken, így a kannabisztól az e-cigarettáig minden alternatívára szüksége van, ha nyereséges akar maradni.

Az e-cigarettát és külön a Juult is többen vádolják azzal, hogy míg a dohányzás elleni küzdelem élharcosainak állítják be magukat, legalább annyira káros szenvedélyt propagálnak, mint a normál cigarettázás, az általuk forgalmazott ízesített nikotinos keverékek pedig különösen vonzónak tűnhetnek a gyerekek számára. A rágógumi és vattacukor-ízű löttyöket érő vádak nem számítanak újdonságnak: a Camelt már 1991-ben megvádolták azzal, hogy a cigaretta csomagolásán szereplő teve rajza ellenállhatatlan dohányzási kényszert ébreszt a gyerekekben, ezúttal is hasonló vádak kerültek elő a színes csomagolású töltetek ellen. 

A legó jobb befektetés, mint az arany

A legó annyira értékálló, hogy a másodlagos, internetes piacon gyakran eredeti ára többszöröséért kel el. 28 éves időtávlatban átlagosan 11 százalékot hoz a legó, ezzel kenterbe ver sok hagyományos befektetési eszközt – állítja egy orosz közgazdász.

Szédületes ütemben pusztulnak a vadon élő kávécserjefajok

A biológiai sokféleség megőrzése annak ellenére létkérdés, hogy a világ kávéfogyasztásának javát mindössze két faj termesztésével szolgálják ki a termesztők. A 124 kávécserjefaj 60 százaléka rövidesen eltűnhet, nélkülük azonban az ültetvényeket sem lehet felkészíteni a klímaváltozás kihívásaira.