Amerikai szenátus: a közösségi média hidat teremtett a demokráciák és a diktatúrák között

2018.12.18. · TECH

Az amerikai szenátus kétpárti hírszerzési bizottsága két jelentésben foglalta össze a 2016-os elnökválasztás alatt a közösségi médiában folytatott orosz dezinformációs kampányok tanulságait. A szükséges adatokat a Facebook, a Google és a Twitter a szenátus felszólítására szolgáltatta a törvényhozóknak és az általuk felbérelt elemzőcégeknek – írja a Washington Post.

A vizsgálat során több mint 10 millió tweetet, 116 ezer Instagram-posztot, 61 ezer Facebook-posztot és ezer videót néztek át – ezek mindegyike az orosz kormányhoz köthető trollgyárhoz, az Internet Research Agencyhez (IRA) köthető. A jelentések szerint eleinte a Facebook és a Twitter volt a trollok két kedvenc platformja, de ahogy elkezdődtek az ellenük zajló vizsgálatok, az Instagramra váltottak. De minden lehetséges eszközt megragadtak: a Google+, a Tumblr és a Pinterest mellett még a Yahoo- és a Gmail-fiókokat is spammelték dezinformációs anyagokkal.

Zsarolás, bomlasztás, hangulatkeltés

Az egyik dokumentumban, amelyet a New Knowledge nevű, az online dezinformáció terjedésének követésével foglalkozó cég készített, azt részletezik, hogyan terjedt túl az online hangulatkeltésen az IRA tevékenysége. Bevett gyakorlat volt például az érzelmi zsarolás: az Army of Jesus nevű oldallal például keresztény amerikaiakat céloztak meg, és ingyenes tanácsadást ígértek a szexfüggőségben szenvedőknek, majd azokat, akik éltek a lehetőséggel, az elmesélt titkaikkal zsarolták.

photo_camera „Nem tudod Isten kezét fogni, ha közben maszturbálsz” és egyéb üzenetek az Army of Jesus oldalról Fotó: New Knowledge

A tüntetésekre való felbujtás alkalmazásáról már korábban is volt szó, de a jelentés példákkal is szolgál: egy esetben például egy ketrec építésére vettek rá egy floridai férfit, amit el kellett vinnie egy nyilvános eseményre, és Hillary Clinton börtönbe zárását követelni.

Az IRA egyik legfőbb technikája az amerikai mainstream médiába vetett hit bomlasztása volt, miközben a Wikileaks-féle kezdeményezések erényeit hirdették. A szivárogtató oldalt és annak alapítóját, Julian Assange-ot szabadságharcosként éltető posztok 2016. október 4-én kezdtek el nagy számban megjelenni az IRA által kezelt oldalakon, a Wikileaks pedig három nappal később tette közzé a Clinton-kampányért felelős John Podesta feltört emailjeit. Mivel a levelek kiszivárogtatását már korábban az orosz katonai hírszerzéshez (GRU) kötötték, a New Knowledge szerint a jelek arra utalnak, hogy az IRA feladata a Wikileaks hitelessé tétele lehetett, a jobb- és a baloldali szavazók körében is.

Julian Assange Ecuador londoni nagykövetségén, 2016 február 5-én. Fotó: AFP / Ben Stansall
photo_camera Julian Assange Ecuador londoni nagykövetségén, 2016 február 5-én. Fotó: AFP / Ben Stansall Fotó: AFP / BEN STANSALL

Nemcsak Donald Trump mellett álltak ki és Clinton ellen hergelték a népet, de a Trump-ellenes szavazók megosztására is játszottak: az esélytelenebbnek tartott demokrata jelölttel, Bernie Sandersszel és a Zöld Párt színeiben induló Jill Steinnal való szimpatizálásra is buzdították a szavazókat az oroszok. A választás előtti utolsó napokban is egyértelmű volt az IRA taktikája: a feketéket célzó oldalakon a szavazástól való elállásra biztattak, a republikánus közönségre szabott oldalakon a szavazási csalás lehetőségével riogattak, és azt hirdették, hogy ha a demokraták „ellopják” a választást, akkor erőszakra is szükség lehet. A @racist_paul nevű Twitter-fiókon keresztül például zsidó újságírókat és más, valódi felhasználókat zaklatott az IRA a szavazás reggelén olyan üzenetekkel, hogy Trump „már melegíti nekik a kemencét”.

A Facebookon nem számít, hogy demokrácia vagy diktatúra van

Az IRA trolljai a Facebookon jártak a legnagyobb sikerrel, ahol 126 millió embert sikerült elérniük, a 20 legnépszerűbb oldalon (köztük a Being Patriotic, a Heart of Texas vagy a Blacktivist) összesen 39 millió lájkot, 31 millió megosztást és 5,4 millió reakciót gyűjtöttek be. Az Instagramon ugyan csak 20 millió embert értek el, de a vizsgált három év alatt így is 185 millió lájkot és 4 millió kommentet generáltak a képmegosztó platformon. A Twitteren volt a legnagyobb szóródás, itt a 10,4 millió tweetet (amiből körülbelül 6 millió volt saját tartalom) 3841 fiókon keresztül öntötték a népre, nagyjából 73 millió reakciót (lájk, retweet) begyűjtve.

photo_camera Egy tipikus IRA-kampány az Army of Jesus oldalról Fotó: New Knowledge

A jelentés talán legfontosabb tételmondata szerint

„a közösségi média a kollektív sérelmek megosztásának és a civil szerepvállalásnak természetes infrastruktúrájából ravasz politikai tanácsadók által manipulált, a társadalom irányítására szolgáló technológiai eszközzé vált, ami demokráciákban és diktatúrákban is ugyanúgy elérhető a politikusok számára”.

A jelentéseket készítő kutatók azért is elítélik a techcégeket, amiért eleinte nem voltak hajlandók beismerni, hogy hibáztak, pedig a beszolgáltatott adatok alapján szinte lehetetlennek tűnt elmenni a furcsaságok mellett: a hirdetések vásárlásakor ügyfeleik rubelben fizettek, orosz telefonszámokat adtak meg kapcsolatnak, de még a digitális aláírásból is vissza lehetett fejteni a Szentpétervárra (az IRA központjába) vezető domaineket.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten:

link Forrás
link Forrás
link Forrás