Leáll az Airbus a világ legnagyobb utasszállítójának gyártásával

„Fájdalmas” döntést hozott az Airbus, 2021-ben leállítja az A380 superjumbo utasszállító gyártását, miután nem rendeltek eleget a világ legnagyobb utasszállítójából. A legnagyobb ügyfél, az Emirates nemrég 14-re csökkentette az eredetileg 53 gépre szóló megrendelését, ez tette be a kaput. Az Egyesült Arab Emírségek légitársasága, hallgatva az idők szavára, az A380-ok helyett inkább hetven darabot rendelt két kisebb modellből, az A330-ból és az A350-ből. 

A légi közlekedésben egyre inkább a kisebb, hatékonyabb utasszállítóknak áll a zászló, míg az A380-hoz hasonló gépóriások üzemeltetése egyre fenntarthatatlanabb: a légitársaságok csak akkor tudják nyereségen üzemeltetni, ha teljesen megtöltik a gépet. Erre hivatkozva egyébként az Airbus már tavaly januárban felvetette, hogy leáll a monstrum gyártásával.

Még Kínának sem kell

Egy A380 tavalyi listaára 446 millió amerikai dollár volt, és 2017 végéig összesen 317-et rendelt belőle 18 légitársaság. 2018 elejéig az Airbus 23-26 milliárd dollárt fektetett a modellbe, és ahhoz, hogy pénzénél legyen, a gyártónak évi hatot kellene összeszerelni belőle. Tavaly ilyenkor az Airbus még a kínai piacban reménykedett, de úgy látszik, az ottani kereslet növekedése sem volt elég ahhoz, hogy életben hagyják az A380-t.

Az Airbus döntése világszerte 3500 alkalmazott munkájára lesz hatással, és érintett a cég észak-walesi gyárának 300 munkása is. A broughtoni gyárban hatezren dolgoznak, egy másik, Bristolhoz közeli üzemben háromezren – utóbbiak az üzemanyagrendszereket és futóműveket gyártják. Az Airbus a szuperjumbón dolgozó munkások jelentős részét más, népszerűbb modellek gyártására állítja át, így nagyobb áldozattal nem jár az átszervezés, közölte a cég. A leállás ugyanakkor olyan beszállító cégeket is érint, mint a Boeingnek, az Airbusnak, a Fordnak, a Jaguarnak és a Land Rovernek is beszállító brit alkatrészgyártó, a GKN, amelyet egy éve vásárolt fel az ugyancsak brit Melrose Industries 8 milliárd fontért.

Azóta, hogy az első kész A380 2007-ben legördült a futószalagról Toulouse-ban, 190 millió utast szolgált ki ez a típus. A több mint 800 embert szállítani képes gép gyártása azonban egyre kevésbé érte meg, ahogy megnőtt a kereslet a kis és közepes méretű utasszállítók iránt. A gyártás leállításával kapacitás szabadul fel a cég franciaországi és hamburgi üzemeiben is, ahol az A380-okat építik.

Az Airbus számára amúgy is nehéz ez az időszak, mivel 2012 óta most először fordult elő, hogy jelentősen lemaradt legfőbb riválisa, az amerikai Boeing mögött, holott az elmúlt 10 évben rendszerint a francia-német Airbus vezetett, vagy a két cég közel azonos szeletet hasított ki a piacból. Ráadásul az Airbus menedzsmentváltás előtt áll, áprilistól Guillaume Faury helikoptermérnök veszi át a vezérigazgatói posztot Tom Enderstől. 

Kapcsolódó cikkek a Qubiten: