150 éve vitáznak egy félmilliárd éves titokzatos lényről, most látszik eldőlni a meccs

2019.02.25. · tudomány

Francia kutatók eredményei alapján most végképp eldőlni látszik, miféle lények is voltak a paleontológus társadalmat régóta megosztó Stylophoran (vagy Calcichordata) néven ismert aprócska tengeri állatok.

A kihalt Stylophoran klád (azaz ugyanarra a leszármazási ágra felfűzött rendszertani csoport) tagjai furcsa morfológiai felépítésük ellenére kétséget kizáróan korai tüskésbőrűek voltak – állítja a Geobios paleontológiai folyóirat februári számában megjelent kutatási beszámoló. A francia Nemzeti Természettudományi Kutatóintézet (CNRS) paleontológusai ebben azt állítják, hogy eredményeik alapján lezárható az a több mint 150 éve zajló őslénytani vita, amely a bizarr külsejű ősállat evolúciós hovatartozása körül mostanáig zajlott.

A közetlenyomat formájában már az 19. század közepén azonosított, a földtörténeti paleozoikum időszakából rendszeresen előkerült Stylophoran-maradványok az őslénytan nagy rejtélyeinek számítottak ezidáig. Nem tudták ugyanis egyértelműen besorolni egyetlen rendszertani kategóriába sem a középső kambrium és középső devon között, vagyis 540 és 370 millió évvel ezelőtt élt, aszimmetrikus testfelépítésű tengeri állatokat.

Ilyen lehetett a Stylophoran
photo_camera Ilyen lehetett a Stylophoran Illusztráció: Wealthy Mooi/California Academy of Science

Az alig pár centiméter széles és hosszú, a fenti ábra jobb oldalán látható „farokból”, kalcittartalmú lemezekkel borított középső testrészből és csápszerű nyúlványokból álló állatkát szilárd vázat is tartalmazó teste miatt jó ideig a gerinchúrosok, így a gerincesek egyik lehetséges ősének tartották. A fosszíliák egyre fejlettebb labratóriumi vizsgálata az 1970-es évek végére arra engedett következtetni, hogy a Stylophoran akár a tengerlakó, féregszerű félgerinchúrosokat és a tengericsillagokat, -uborkákat és -lilomokat is tömörítő tüskésbőrűeket összekötó hiányzó evolúciós láncszem lehet.

Ezt a vitát zárja le a francia paleontológusok mostani publikációja. A kutatók a marokkói Fezouata földtani formációban 2014-ben megtalált több száz fosszíliában a lágyszövetek és a meszes váz vizsgálata nyomán bizonyítottnak látják, hogy a több százmillió évvel ezelőtt kihalt lények, bármennyire mások is, mint a maiak, egyértelműen a tüskésbőrűek közé tartoztak.

A LiveScience által megkérdezett, a kutatásban részt nem vevő szaktekintélyek szerint a francia eredmények megalapozottak, az ezekből levont következtetéseket így bajos volna megkérdőjelezni. A Stylophoran végre helyére kerülhet az őslénytani rendszertanban.