Évszázadok óta hamisítványnak hitt Botticelliről derült ki, hogy igazi
Brit művészettörténészek fedezték fel, hogy a festmény, amelyet hosszú ideje hamisítványnak hittek, valójában egyenesen Sandro Botticelli firenzei műhelyéből érkezett.
A kör alakú festmény szerencsés tulajdonosa egy meg nem nevezett gyémántmágnás, ő vette meg azt a gyűjteményt, amely a korabeli másolatnak hitt Botticellit is tartalmazza. A festmény középpontjában Mária áll, karjában tartja a kisded Jézust és egy gránátalmát, a fiúra váró szenvedések szimbólumaként. A háttérben hat angyal áll sorfalat.
Miután a műről a restaurátorok eltávolították a sárguló lakkot és a felszíni koszt, a szakemberek a valódi Gránátalmás Madonna című festmény kisebb, de eredeti változatát ismerték fel benne, mivel „stílusa túlságosan hasonlít ahhoz, hogy hamisítvány legyen”. A híres festmény nagyobb méretű változatát az Uffizi képtárban őrzik.
A festményt korábban azért gondolták másolatnak, mert néhány részletben különbözik az eredetitől, és a vastag sárgás lakkréteg elfedte az élénk vörös, kék és arany színeket. A technológia tette bizonyossá, hogy a szakértők nem tévednek: a röntgensugárral és infravörös fénnyel végzett vizsgálatok rajzolt vázlatokat tártak fel, és az alakok átrendezéséről tanúskodtak, ami érthetően nem jellemző a hamisítványokra – mondta Rachel Turnbull, az English Heritage nevű kulturális örökségvédelmi alapítvány vezető munkatársa. „Ugyanabból a korszakból származik, technikailag hibátlan, ráadásul nyárfa táblára festették, ami gyakran használt anyag volt abban a korban.”
Az immár eredeti Botticellinek minősített festményt április 1-től ki is állítják egy délkelet-londoni György-kori villában, a Ranger’s House-ban.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: