Ezer magyar autóból csak 15 elektromos vagy hibrid, de a dízelautót vesszük, mint a cukrot
- Link másolása
- X (Twitter)
- Tumblr
Bár az elektromos és hibrid autók eladási mutatói évről évre több tíz százalékkal nőnek Európában, az Eurostat adatai szerint még mindig nem túl jelentős az akkumulátoros járművek aránya az autók között az Európai Unió tagállamaiban. A 2013 és 2017 között készült felmérés alapján a 262 millió regisztrált gépkocsi közül mindössze 2 millió akkumulátoros legalább részben – ez az összes uniós autó 0,8 százaléka.
Magyarországon ezekben az években egyre gyorsuló ütemben növekedett mind a benzines, mint a dízelautók száma. Előbbiekből a 2013-as 3,04 millióhoz képest 2017-re már 3,47 millió lett, a gázolajos autók pedig még jobban fogytak: 2013-ban még csak 740 ezer, 2017-ben viszont már 1,06 millió dízelautója volt a magyar tulajdonosoknak. A KSH adatai szerint a magyarországi járművek átlagéletkora a 2006-os 10,3 évről 2017-re 14,1-re nőtt.
A Greenpeace kedden mutatta be budapesti iskolák környékén végzett mérései eredményeit: nitrogén-dioxidból az esetek felében az egészségügyi határérték feletti értékeket találtak, amiért szerintük elsősorban az öreg dízelüzemű járművek a felelősek.
Az európai statisztika egyedül a száz százalékig elektromos autók alakulását mutatja magyar viszonylatban, ezekből 2013-ban mindössze 110 darabot, 2017-ben már összesen 1996-ot regisztráltak. Az Eurostat táblázata a magyarországi hibrid autók egyik típusáról sem tartalmaz adatokat, de ha a benzines és dízelautók számát kivonjuk az összes regisztrált autó számából (3 471 997), akkor 50 932 jön ki, vagyis közel ötvenezer hibrid járhatja a magyar utakat, az elektromos és hibrid autók együttes aránya pedig kb. 1,5 százalék.
Ezzel az EU-tagállamok rangsorában a sereghajtók között vagyunk, és csak Lettországot, Csehországot és Horvátországot előzzük – négy országban nem tudott adatot gyűjteni az Eurostat, így Bulgária, Görögország, Hollandia és Szlovákia nem szerepel a listában.
Érdekesség, hogy az EU legtöbb autóját (közel 46,5 millió) adó Németország úgy kapott helyet a lista alján, hogy nominálisan a második legtöbb elektromos autóval rendelkező uniós tagállam (a németek 54 ezrét csak Franciaország 86,5 ezres elektromosautó-állománya veri), de hibridek terén már jócskán lemaradt a többi nyugati és északi országtól.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten:
Súlyosan szennyezett a levegő több budapesti iskola környékén a Greenpeace mérései szerint
17 budapesti általános és középiskolánál két héten keresztül mérte a levegő nitrogén-dioxid-szintjét a Greenpeace Magyarország. Az eredmények közel felében jóval az egészségügyi határérték feletti értékeket találtak, amiért szerintük elsősorban az öreg dízelüzemű járművek a felelősek. Az NO2 a gyerekkori allergia és asztma egyik legjelentősebb rizikófaktora.
Csak két akadálya van az elektromos autó áttörésének: a hideg és a meleg
Hogyan hat az elektromos járművek akkumulátoraira a nem is olyan extrém hideg és meleg? Hát persze, hogy rosszul. Amire a belső égésű motorok kifejlesztésében volt száz év, az az elektromos járművek esetében még gyerekcipőben jár.
Hatalmasat ugrott egy év alatt az elektromos autók száma Európában
Kína már tavaly átlépte az álomhatárt, az amerikaiak viszont még várhatnak rá. Volt olyan ország, ahol 691 százalékkal több elektromos autót adtak el 2018 első felében, mint tavaly ilyenkor.