Kisebb autó méretű tengeri szörnyet találtak az osztrák Alpokban

2019.05.13. · tudomány

A Phytosauria rendhez tartozó, a késő triász időszakában élt nagy méretű, félig vízi életmódot folytató ragadozókhoz nagyon kevesen értenek, ez az oka, hogy a most azonosított fosszíliák már az 1980-as években előkerültek, de csak 2014 után fogtunk hozzá a módszeres vizsgálatukhoz – nyilatkozta a LiveScience-nek Richard Buttler a Birminghami Egyetem paleontológusa, a brit, francia, osztrák és svájci tudósokból álló kutatócsoport vezetője.

A londoni Linné Társaság folyóiratában, a Zoological Journalban közzétett tanulmányukban a paleontológusok arról számoltak be, hogy az általuk a maradványok megtalálójáról, Sep Steinbergerről Mystriosuchus steinbergerinek elnevezett, egy mai Volkswagen Beetle-lel megegyező méretű, több mint 2 méteres hüllő ugyan hasonlított a mai krokodilokra (Crocodylia), de nincs rokonságban azokkal.

Konvergens evolúció

Buttler és munkatársai szerint a Mystriosuchus steinbergeri ékes példája annak, ahogy a törzsfejlődés során a hasonló életkörülmények hasonlóvá alakítják az egymástól eredetileg nagyon is különböző létformákat. A konvergens evolúciónak nevezett jelenség az oka annak is, hogy a Phytosauriák a krokodilokéra emlékeztető hosszú pofarésszel és súlyos páncélzattal rendelkeztek.

Egy Phytosauria koponyájának fosszíliája
photo_camera Egy Phytosauria koponyájának fosszíliája Forrás: Wikipédia

A 210 millió évvel ezelőtt élt újonnan azonosított faj maradványait az ősi óceánok nyomán fennmaradt üledékes kőzetben találták meg, és ez azt bizonyítja, hogy a  Mystriosuchus steinbergeri nem édesvízi, hanem tengeri környezetben, illetve a a kettő határterületén élhetett.