Saját „holdja” által kísért különleges aszteroidát fotóztak a Föld közelében

2019.06.05. · tudomány

Ritka dupla aszteroida közelítette meg a Földet áprilisban. A közelséget persze itt úgy kell érteni, hogy az égitest bolygónktól nagyjából ötmillió kilométerre húzott el. Az 1999 KW4 nevű kisbolygó elég távol volt ahhoz, hogy ne jelentsen fenyegetést a Földre nézve, viszont elég közel, hogy jó minőségű képeket készíthessen róla a világűrt a déli féltekéről pásztázó Európai Déli Obszervatórium (ESO) chilei teleszkóprendszere, a Very Large Telescope (VLT).

Az 1999 KW4 különlegessége, hogy két elkülönülő részből áll, a fő égitest körülbelül egy mérföld átmérőjű, a kisebbik, több mint negyed mérföld átmérőjű kődarab pedig afféle holdként kering körülötte. A VLT képei elég élesek hozzá, hogy a két különálló égitest megkülönböztethető legyen.

A valódi kép azért még így is elég elmosódott lett, ahogy az alábbi kép bal oldalán látható. A jobb oldalon már az égitest feljavított művészi interpretációja szerepel.

photo_camera Fotó: ESO

Miért tanulmányozzák az aszteroidákat?

A bolygónkat megközelítő aszteroidák persze nem csak látványosságot nyújtanak: a csillagászok minél többet szeretnének megtudni ezeknek az űrbeli köveknek a természetéről, figyelembe véve, hogy egy hasonló égitest egy nap talán veszélyeztetheti is a Földet.

Az ESO csillagásza, Olivier Hainaut szerint a most és a korábban begyűjtött, aszteroidákról szóló adatok létfontosságúak lesznek egy esetleges későbbi becsapódás kivédési stratégiáinak kidolgozásához. A legrosszabb forgatókönyvből, az elkerülhetetlen becsapódásból kiindulva hozzátette, ez a tudás abban is segít, hogy a kutatók előrejelezhessék, milyen reakcióba lép egy hasonló égitest a Föld légkörével és felszínével, és ezáltal csökkenteni lehessen a károkat. Elvégre a tömeges kihalást is egy ilyen égitest becsapódása okozta.