Először sikerült hatástalanítani az utazók hasmenését okozó kólibaktériumot

2019.07.11. · tudomány

Az utazás alatti, vagy közvetlenül a hazatérés után kezdődő, hasmenéssel járó betegségek fő felelősei közé tartoznak az enterotoxint termelő kólibaktériumok. A betegség általában puffadással, erőteljes bélmozgásokkal és a bélszelek távozásával, hányingerrel, hányással, gyakori ürítési ingerrel, lázzal, gyengeséggel, fáradékonysággal jár.

Bár az emberi mikrobiom természetes baktériumflórájában megtalálható az Escherichia coli, e baktériumok egyik törzse olyan méreganyagot termel, amely évente közel egymilliárd embert betegít meg világszerte. Ezeket az enterotoxint termelő, ETEC néven számon tartott mikroorganizmusokat a Boston és a Virginia Egyetem orvosbiológusai vizsgálták tovább, hogy kiderüljön: egy parányi mikrobiológiai struktúra az általuk okozott baktériummérgezés kulcsa.

A kutatók július 9-én publikálták eredményeiket. Ehhez az ETEC törzs tagjait olyan krio-elektronmikroszkópos módszerrel vizsgálták, amely lehetővé teszi, hogy a baktériumokat természetes formájukban vegyék tüzetesebben szemügyre. Eközben fedeztek fel egy sajátos fehérjestruktúrát a kórokozó felszínén.

A folyékony nitrogénnel végrehajtott mélyhűtéssel operáló krisztallográfiai eljárással sikerült meghatározniuk a struktúra atomi szerkezetét is. Megfigyelték azt is, hogy az általuk „pili” névre keresztelt baktériumrész felelős a méreganyagok termeléséért. Mindezt azzal vélik bizonyítottnak, hogy az elektronmikroszkópos sebészettel „pilitlenített” E.coli nem volt képes toxinfehérjéket előállítani.

Az Escherichia coli számítógéppel kreált portréja
photo_camera Az Escherichia coli számítógéppel kreált portréja Fotó: JESPER KLAUSEN / SCIENCE PHOTO L/Science Photo Library

Az amerikai kutatók szerint a kulcsmechanizmus feltárása megoldást jelenthet az utazók hasmenése néven ismert tünetegyüttes megelőzésében, ám a megfelelő patikaszer megalkotása még éveket vehet igénybe.