A világon elsőként Ausztrália állít fel Facebook- és Google-rendőrséget

A világon elsőként Ausztráliában állítanak fel külön a Facebookra és a Google-re fókuszáló versenyhivatalt, az ország azon stratégiájának részeként, amely a nagy amerikai techcégek megfékezésére irányul. Az új hatóság a tervek szerint azokba a féltve őrzött algoritmusokba is betekinthetne, amelyek arról döntenek, ki milyen hirdetést, keresési találatot vagy posztot lát a begyűjtött adatai felhasználásának eredményeként.

Az Ausztráliai Verseny- és Fogyasztói Bizottság (ACCC) 18 hónapon keresztül vizsgálta a Google, a Facebook és más technológiai platformok hatásait az országon belül. Az alapos vizsgálatról készült 600 oldalas jelentésben most 23 ajánlást fogalmazott meg a bizottság, amivel a két megnevezett cég szabályozását és a nagyobb technológiai versenyt sürgetik.

Túl nagyra nőttek

Ausztrália kincstárnoka, Josh Frydenberg már reagált is a jelentésre, szerinte „egyértelműen a világ legnagyobb hatalommal és értékkel bíró cégeiről van szó”, és ezért „felelősségre vonhatónak és átláthatóbbnak kell lenniük”. Az ACCC szerint a digitális platformok tisztességtelen szerződési feltételeit törvényben kell tiltani,

A szervezet javaslatai között szerepel, hogy az automatikus adatgyűjtésről szóló beállítás kikapcsolt alapállapotban legyen, vagyis mindig beleegyezést kelljen kérni a felhasználóktól, akiknek aztán legyen lehetősége követni, hogy kik és mire használják fel a személyes információit.

Mivel a Google és a Facebook együtt az ország online hirdetési piacának 71 százalékát foglalja el, a médiacégek védelmét is javasolja az ACCC, amely adómentessé tenné a közügyekkel foglalkozó sajtótermékeknek való adományozást, és nagyobb támogatást biztosítana a helyi médiának és a médiatudatosságra nevelő szervezeteknek is.

Bár az ajánlások között nem szerepel a techvilág legnagyobb félelme, a túl nagyra nőtt cégek feldarabolása, a jövőbeli cégbővítéseket és fúziókat szigorítaná a szervezet. „Úgy gondoljuk, hogy sokkal hatékonyabb változásokat is el tudunk érni, minthogy feloszlatjuk őket, és várunk öt évet, amíg ez lezajlik” – mondta az ACCC elnöke, Rod Sims a Guardiannek.

Ausztrália 24,6 millió fős lakosságából havonta 19,2 millióan használják a Google keresőjét, 17,6 millióan néznek Youtube-ot, 17,3 millióan felhasználói a Facebooknak és 11,2 millióan Instagramoznak az ausztrál ABC adatai szerint.

Nehéz idők

Az egyesek szerint túl nagy hatalmat birtokló technológiai vállalatok most különösen kemény időszakot élnek, az amerikai igazságügy-minisztérium kedden jelentette be, hogy nagyszabású versenyellenes vizsgálatot indít, többek között a Facebook, a Google és az Amazon piaci hatalomra törésének körülményeit elemezve.

A Facebook ráadásul épp most kapott 5 milliárd dolláros rekordbírságot az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottságtól (FTC) a Cambridge Analytica adatlopási botránya miatt – az előző csúcs egy 275 millió dolláros büntetés volt.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten:

Sehogy sem akar eljönni az autómentes forradalom

Az Uber és a Lyft azt ígérte, hogy majd forradalmasítják a közlekedést, és nem lesz többé szükségünk saját autóra, ennek ellenére egyre többen vásárolnak kocsit. Szakértők szerint az emberek egyszerűen túlságosan szeretnek autót birtokolni, de idővel ez is változhat.