A Facebook továbbra is fürdik a pénzben, és a közelgő gigabírság sem rengeti meg
Első negyedéves eredményeit publikálta szerdán a Facebook, és a jó hírek hatására szárnyalni kezdtek a cég részvényei. A Mark Zuckerberg alapította vállalat nemcsak arról számolt be, hogy bevételei tovább nőttek, hanem azt is jelezte, hogy az ellene zajló amerikai vizsgálat a végéhez közeledik – és máris megkönnyebbültek az esetleges szigorú szabályozástól tartó befektetők. Íme a főbb adatok:
- Bevétel: 15,08 milliárd dollár (a várt 14,97 milliárd helyett);
- napi aktív felhasználók: 1,56 milliárd;
- havi aktív felhasználók: 2,38 milliárd (a várt 2,37 milliárd helyett);
- nyereség: 2,43 milliárd dollár (2018 első negyedévben 4,99 milliárd dollár volt, de a Facebook idén 3 milliárd dolláros bírságtartalékot képzett);
- részvényenkénti nyereség: 0,85 dollár (a várt 1,62 dollár ennél jóval több, aminek oka ugyancsak a 3 milliárdos elkülönítés volt).
Az év első három hónapjában a Facebook bevételei 26 százalékkal nőttek, a havi látogatók száma pedig meghaladta a várakozásokat. A cég hárommilliárd dollárt különített el az első negyedévben, összefüggésben egy nyomozással, amelyet az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) indított ellene egy még 2011-ben, az adatvédelmi botrányok kezdetén elfogadott rendelet megsértése miatt. A Facebook korábban úgy becsülte, hogy az ügy lezárása 5 milliárd dollárjába kerülhet majd.
Fenntartható-e a növekedés?
A még a vártnál is jobb bevételi adatok arra utalnak, hogy sem a felhasználókat, sem a hirdetőket nem kedvetleníti el sem az, hogy a Facebook partnerei nagyüzemben talicskázzák el a személyes adatokat, sem az, hogy a közösségi oldal finoman szólva is vitatott szerepet visz napjaink politikájának alakulásában. A New York-i tőzsdén a beszámoló előtt 182,58 dolláron álltak a cég részvényei, de a jó hírek hatására még a 202,25 dolláros szintet is elérték.
Van azonban olyan elemző, aki a vállalat ritka kiegyensúlyozott mérlege ellenére arra figyelmezteti a befektetőket, hogy probléma lehet a Facebook növekedésének lassulása. Crispus Nyaga szerint hosszú távon ugyanis még mindig az a kérdés, vajon egy ponton kiszeretnek-e a felhasználók a cég platformjaiból.
A Facebook által közölt adatok csak a felhasználók számát mutatják, azt nem, hogy ők mennyi időt töltenek el a közösségi oldalon, és mivel. Nem kizárt tehát, hogy bár növekszik a havonta aktív felhasználók száma, egyre csökken bennük a Facebook iránti elköteleződés, és egyelőre nehéz megjósolni, hogyan alakul ez a felhasználói attitűd tíz év múlva.
Nyaga szerint a Facebook éppen azt a platformját nem használja ki pénzszerzése, ahol a jövő a legbiztosabbnak tűnik – ez a WhatsApp. További probléma lehet az elemző szerint, hogy a Facebook megszűnt innovatív cégnek lenni, ami további kérdéseket vet fel a vállalat fenntartható növekedésével kapcsolatban.
Nem a Faceboook-fali hirdetéseké a jövő
A jövő bizonytalansága ellenére a Facebook üzleti ereje ma még nagyrészt azon a fegyvertényen alapul, hogy általa a hirdetők precízen célozhatják meg a 2,4 milliárd havonta aktív felhasználót. A Facebook problémái nem foglalkoztatják őket, „ami fontos, az a hatalmas felhasználói bázis és a targetálási potenciál” – jegyezte meg Debra Aho Williamson piaci elemző a jelentés után.
Ugyanakkor a bevételnövekedést elsősorban a jó ütemérzékkel felvásárolt Instagramnál, illetve a Snapchatet utánzó Stories (Történetek) szolgáltatásban elhelyezett hirdetéseknél kell keresni. Itt említendő a mostanában még csak kísérleti e-kereskedelmi termék, a Checkout, amelynek segítségével a felhasználók már vásárolhatnak is az Instagramon keresztül.
Sheryl Sandberg ügyvezető igazgató a beszámoló publikálása után azt mondta, több mint 500 millió ember naponta használja az előbb említett három platformot, illetve szolgáltatást, amiből hárommillió hirdető igyekszik hasznot húzni. A bevételnövekedést annak ellenére sikerült elérni, hogy az első negyedévben csökkent a hirdetések átlagára, részben azért, mert a Stories több hirdetést szívott fel, és ott olcsóbb reklámozni, mint a Facebook-falon vagy az Instagramon.
Szimbolikus 5 milliárd dollár
Nem is olyan nagy kérdés, hogy az FTC mennyire bünteti meg a közösségi oldalt, még a 3-5 milliárd dollárosra várt bírság felső határa sem okozna komoly gondot a vállalatnak, amely a negyedév végén 45,2 milliárd dolláros készpénzállománnyal és egyenértékkel rendelkezett, és minden egyes negyedévben 5 milliárd dollárnyi készpénzt termel. Williamson szerint azért a hirdetőknek oda kell figyelniük a Facebook és a hatóság között még folytatódó egyeztetésekre, különösen, ha olyan megállapodás születik, amely megváltoztatja a vállalat üzleti működését.
Ahogy a Business Insider véleménycikkében rámutat, még az ötmilliárdos bírság sem elég ahhoz, hogy megváltoztassa a vállalat működését, sokkal inkább könyvelheti el a cég a normál üzleti működés részének (ahogy a Google is több bírságot fizetett be 2018-ban, mint adót, és érthető módon ez fikarcnyit sem rengette meg a vállalatot). És bár a Facebook jelezte, hogy még fogalma sincs, mikor és miképp zárul az FTC eljárása, maga az elkülönítés ténye és összege arra utal, hogy a menedzsmentnek van némi fogalma arról, hogyan végződik majd az ügy.
A Qubit korábban már összefoglalta, milyen botrányok tépázták meg a Facebook hírnevét azóta, hogy tavaly márciusban kitudódott: a Cambridge Analytica nevű politikai machinátor cégnek folyatták át a felhasználók adatait. Legfrissebben azért került kereszttűzbe a cég, mert képtelen volt időben eltávolítani az új-zélandi mészárlásról szóló élő videót. Ugyancsak friss ügy, hogy több millió Facebook- és Instagram-jelszót titkosítatlanul, plain textben, a Facebook-alkalmazottak számára láthatóan tárolták, bár a cég váltig állította, hogy senki sem élt vissza a helyzettel.
Elizabeth Warren Demokrata párti szenátor nemrég igen radikális javaslattal élt: fel kell darabolni a Facebookot és a többi túl nagyra növekedett internetes céget, mert hatalmuk szerinte veszélyezteti az amerikai gazdaságot és demokráciát. Erre Zuckerberg gyorsan maga állt elő azzal a javaslattal, hogy a kormányok szabályozzák globálisan az erőszakos és gyűlöletkeltő, valamint a választások tisztaságát veszélyeztető tartalmakat, az adatvédelmi kérdéseket és az adatok hordozhatóságát.
Zuckerberg szerdán is megismételte, hogy cége az adatvédelmet a középpontba állító platformokban gondolkodik; céljuk, hogy teljesen eloszlassák a felhasználók aggályait. Hozzátette, hogy a Facebook még nem tudja, hogy az átállás hogyan hat majd vissza hirdetésekre, „tudjuk, hogy a szabályozás árthat az üzletnek, de szerintünk ez a helyes út”.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: