Az akut stressz felgyorsítja az őszülést

2020.01.23. · tudomány

A Harvard Egyetem kutatói legújabb tanulmányukban bizonyítékot találtak arra, hogy az idegrendszer a stressz hatására olyan hormonális válaszreakciót produkál, ami kipusztítja a szőr színét adó melanocitákat vagy pigmentsejteket.

A kutatók egerekkel kísérletezve jutottak el a felfedezéshez: azt vizsgálták, milyen változások állnak a be a rágcsálók szőrében a stressz hatására. Az egereket öt napon keresztül folyamatos stressznek tették ki, amibe bele tartozott többek között a napi négy órás elzárás, a változó fényviszonyok gyors váltogatása és a ketrecek döntögetése is.

A kutatók először azt hitték, hogy a stressz az egerek immunrendszerében indukált olyan változásokat, ami hatással volt a szőr pigmentációjára, de később ezt az elméletet elvetették, mert olyan egerek is megőszültek a folyamat közben, amelyek nem rendelkeztek immunsejtekkel. A másik lehetséges nyom a kortizolszint emelkedése volt, azé a hormoné, amely emlősökben stressz hatására fokozottabban termelődik, de ez sem vezetett eredményre, mivel azok az egerek is megőszültek, amelyeknél nem volt kimutatható kortizolszint-emelkedés.

Megtalálták a mechanizmust

A kutatók figyelme ezek után a szimpatikus idegrendszer felé fordult. A szimpatikus idegrendszer egyik feladata, hogy hirtelen fellépő stressz hatására a gerincesek szervezete megfelelő módon reagáljon. Ilyenkor a pulzus és a vérnyomás megemelkedik, a vér az agyba, a szívbe és a vázizmokba irányul, megemelkedik a testhőmérséklet, és a test felkészül a várható vészhelyzetre. A kísérlet szerint az ismert flight or fight, magyarul üss vagy fuss reakció az idegrendszerben olyan változásokat indít el, amelyek hatással vannak a szőr pigmentációjáért felelős sejtekre.

A gerincesek szőrének színe a melanocitáktól függ: ezek a sejtek termelik a szőrtüszőkben a melanin nevű pigmentanyagot. Az öregedési folyamatok során a szőrtüszőkben a melanin termelése fokozatosan csökken, majd leáll. Nem képződik több melanocita, és az új hajszálakban már nem lesz pigment, ezért megőszülünk. Az öregedéskutatók szerint a stressz felfogható egyfajta gyorsított öregedési folyamatként is.

A kísérlet bizonyítékot talált arra, hogy stressz hatására a szimpatikus idegrendszerben hirtelen felszabaduló hormon, a noradrenalin behatol a szőrtüsző szerkezetébe, és ott elpusztítja azokat a melanocitákat, amelyek később az új haj – egereknél természetesen a szőr – színét biztosítanák. Ha a melanocitakészlet egyszer kiürült, nincs lehetőség a pótlásra.

Ya-Chieh Hsu, a Harvard Egyetem őssejtkutatója és a kísérlet vezetője szerint bár egyelőre nem ismerünk biztonságos és hatékony módszert az őszülés megakadályozására, a stresszreakciók és a szőrtüszők pigmentációjának összefüggései közelebb vihetnek a megoldáshoz – és ahhoz is, hogy megértsük, hogy az őssejtek pusztulása hogyan függ össze az öregedéssel.