52 év után bukkant fel újra egy elefántcickányfaj Afrikában, videó is készült róla

2020.08.18. · tudomány

A leginkább ormánnyal megáldott egerekre hasonlító elefántcickány-félék közé tartozó szomáli elefántcickány (Elephantulus revoili) egyedeiről utoljára 1968-ból származik tudományos feljegyzés, de a természetvédők most újra a nyomára bukkantak, ráadásul ezt videón is megörökítették.

A felfedezésben segítő amerikai kutatókat 2019-ben értesítették az állat feltűnéséről az északkelet-afrikai régióból, de meglepetésre nem a névadó, és a faj utolsó ismert élőhelyeként szolgáló Szomáliában, hanem a szomszédos Dzsibutiban találtak rájuk. A helyiek a Dzsibuti Természetvédelmi Szövetség archív fotóinak segítségével azonosították az állatot, és elmondták, hogy már korábban is látták őket a környéken.

A kutatók a helyiek megfigyeléseire támaszkodva állítottak csapdákat az elefántcickányoknak, majd egy mogyoróvajból, zabpehelyből és élesztőből kotyvasztott csalival igyekeztek magukhoz édesgetni őket. Már a legelső felállított csapda sikeresnek bizonyult: a sziklás, száraz terepen megmutatta magát a szomáli elefántcickány, amit a fajra jellegzetes farok körüli szőrpamacsról ismertek fel.

„Lenyűgöző volt. Amikor kinyitottuk az első csapdát, és megláttuk a farka hegyén a kis szőrcsomót, egymásra néztünk, és nem akartuk elhinni. Az 1970-es évek óta számtalanszor felmérték az ország emlősállományát, és nem találtak szomáli elefántcickányt, hihetetlen, hogy nekünk ilyen gyorsan sikerült” – mondta a Guardiannek Steven Heritage, az észak-karolinai Duke Egyetem emlőskutatója.

A kutatók több mint ezer csapdát állítottak fel, és végül 12 egyedet találtak. A genetikai elemzés során kiderült, hogy a szomáli elefántcickányok olyan elefántcickányfajokkal ápolják a legközelebbi rokonságot, amelyek Marokkóban és Dél-Afrikában élnek, így egy új evolúciós rejtéllyel is ellátják a kutatókat.

photo_camera Fotó: Duke Egyetem

Mivel földművelésre alkalmatlan területeken élnek, az emberek nem fenyegetik a túlélésüket, így a természetvédőknek is több idejük van előállni a faj fenntartását célzó tervükkel, mint általában.

A Global Wildlife Conservation eltűnt fajokat felsorakoztató 25-ös toplistájáról tehát lekerülhet a rangsorban eddig az ötödik helyet elfoglaló szomáli elefántcickány, így most már olyan fajok újbóli felbukkanásán van a sor, mint a De Winton-aranyvakond (Cryptochloris wintoni) vagy a mindorói ködpatkány (Crateromys paulus).