Elveheti a Google-től a Chrome böngészőt az amerikai Igazságügyi Minisztérium

Nincsen túlélhető és fenntartható jövőnk tudomány nélkül, ahogy nekünk sincsen nélkületek. Támogasd a Qubit munkáját!

Az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma és az állami ügyészség állítólag azt fontolgatja, hogy a Google ellen folytatott trösztellenes eljárásban arra kényszerítsék a vállalatot, hogy adják el a piacvezető Chrome böngészőt. Bár az ügyben még nem született döntés, és a döntés hátteréről sem beszéltek nyilvánosan, a nyomozati tevékenységet ismerő források ezt mondták a Politicónak.

A Google monopolhelyzetét vizsgáló jogi csatározás várhatóan a hetekben kezdődik. A kimenete ugyanakkor kérdéses, mert az amerikai jogrendben évtizedek óta nem volt arra példa, hogy a bíróság elrendelte volna egy nagyvállalat feldarabolását.

A kényszerintézkedés várhatóan jelentős hátrányokat okozna a Google-nek. A Chrome a világ legnépszerűbb webböngészője, ami a Google (ugyancsak piacvezető) keresőjével együtt milliárdokat hozott a vállalatnak.

Túl nagyra nőttek

Még nem tisztázott, hogy megdönthető-e a Google uralma a 162,3 milliárd dolláros globális digitálisreklám-piacon, ahogy az sem, hogy ehhez milyen eszközöket lehetne felhasználni. Az ügyben eljáró ügyészség azonban reklámipari szakértők, iparági riválisok és médiakiadók véleményét kérték ki az ügyben arról, hogy hogyan lehetne kibújni a Google szorításából.

Az érintetteket arról kérdezték, hogy szerintük a Google-nek milyen eszközeitől kéne megszabadulnia, és hogy a versenytársak közreműködhetnek-e a cég feldarabolásában potenciális vásárlóként. Arra is rákérdeztek, hogy a hirdetési technológiákon kívül milyen Google-javakat lehetne értékesíteni – és voltak, akik a Chrome böngészőt említették.

A Google 2008-ban vezette be a Chrome-ot az amerikai piacon, ahol azóta a legnagyobb piaci részesedést érte el. A riválisok azóta azzal támadják a Google-t, hogy a keresőcég a böngészési előzményeket is felhasználja arra, hogy a hirdetési üzletágát támogassa vele.

Nektek ezért nem jár csokoládé

A helyzet januárban durvult el, amikor a Google bejelentette, hogy két éven belül megszüntetik a harmadik féltől származó sütik használatát a Chrome-ban. A sütik kis fájlok, amiket a böngésző az oldallátogatások nyomon követéséhez használ – és egyben fontos eszközök lehetnek abban, hogy a reklámkampányok hatékonyságát bizonyítsák vele a hirdetésben érdekelt partnereknek.

A Google saját becslései szerint a külső felektől származó sütik kivezetése 62 százalékkal csökkentheti a saját reklámokat megjelenítő hírportálok hirdetési bevételeit.

Más böngészők, például az Appel Safarija vagy a Mozilla Firefox-a már blokkolják ezeket a sütiket, de a Chrome sütimentesítésének jóval nagyobb lenne a hatása, mivel az Egyesült Államokban az asztali számítógépek 60 százalékán és a mobileszközök 37 százalékán a Chrome az alapértelmezett böngésző.

Az amerikai Igazságügyi Bizottság a múlt héten nyilvánosságra hozott jelentése megállapította, hogy a Chrome piaci részesedése befolyásolja az iparági sztenderdek kialakítását, így a sütik megszüntetése különösen kényes kérdés lenne.

„A Google hirdetésalapú üzleti modellje kérdéseket vet fel azzal kapcsolatban, hogy a Google által bevezetésre kerülő szabványok elsősorban a Google érdekeit szolgálják-e. A piaci szereplők aggódnak amiatt, hogy míg a Google fokozatosan ellehetetleníti a harmadik féltől származó sütik használatát más digitális reklámcégek számára, addig a Google továbbra is támaszkodhatna az ökoszisztémájában gyűjtött adatokra.”

– írta a jelentés.

A Google azzal védekezik, hogy a sütik kivezetése helyett más alternatívákat javasol a reklámszakmának. Szóba hoztak például egy Turtledove nevű rendszert is, amivel anélkül lehetne hirdetési aukciókat folytatni a böngészőben, hogy külső szerverekre kéne továbbítaniuk az adatokat. A Google szerint ez nagyobb védelmet nyújtana a felhasználóknak, mivel a személyes adataik a saját eszközeiken maradnának. A reklámszakma képviselői azonban ódzkodnak attól, hogy felügyelet nélkül ekkora ellenőrzési lehetőséget adjanak a böngészőnek.

A Politicónak nyilatkozó forrás szerint ha az ügyészség nem is követeli meg a Google-től, hogy adja el a Chrome-ot, felkérhetnek rá egy bíróságot, hogy rendeletben szabályozzák, hogy a Google hogyan használhatja a Chrome-ból származó adatokat.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten: